A fuvarozók tartanak a túlzott papírmunkától

Európai munkaügyi hatóságra lenne szükség. Sok függ attól, mi lesz a külön szabályozásban.

Bodacz Péter
2017. 10. 27. 16:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egységes európai munkaügyi hatóság felállítását szeretné elérni a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASZSZ). Az erről szóló konkrét javaslat a visegrádi országok munkavállalói érdekképviseleteinek jövő tavaszi magyarországi tanácskozásán születhet meg. Azt szeretnék elérni, hogy a felállítandó szervezet feladatai közé tartozzon egyebek között az uniós kiküldetési irányelvben rögzítettek betartatása, beleértve a bérezéssel kapcsolatos előírásokat is – mondta lapunknak az MASZSZ elnöke. Kordás Lászlót annak kapcsán kerestük, hogy az uniós munkaügyi miniszterek hétfői luxemburgi tanácskozásán több módosítást is elfogadtak a már húsz éve létező kiküldetési irányelvvel összefüggésben.

Ez a dokumentum hivatott meghatározni, milyen feltételekkel ténykedhet egy külföldi bejegyzésű vállalkozás az unió országaiban. A javaslatok arra irányultak, hogy a nemzetközi fuvarozási ágazat külön szabályozást kaphat, míg a helyi szabályoknak való megfelelésre 12 hónap állhat majd rendelkezésre a mostani 24 hónap helyett. Az irányelv finomhangolása ezzel nem zárult le, hiszen a javaslatokat még meg kell vitatnia az Európai Parlamentnek, valamint az uniós miniszterelnököknek is.

A szakszervezeti szövetség elnöke úgy fogalmazott, az irányelv lényege, hogy egy év múlva megszűnjön a diszkrimináció. A jelenleg is hatályos előírások alapján ugyanis egy magyar bejegyzésű, de Németországban ténykedő vállalatnak elég a magyarországi előírásoknak megfelelni, beleértve a bérezést is, ami egyértelműen hátrányos egy német munkavállalóval szemben. A cél tehát az, hogy helyi szinten érvényesüljön az egyenlő munkáért egyenlő bér elve és ezt ne lehessen kihasználni cégbejegyzési trükkökkel. Szintén fontos szempont az is – tette hozzá –, hogy a tagállamok különböző adminisztratív eszközökkel ne tudják előnyben részesíteni saját vállalkozásaikat, ez ugyanis a szolgáltatások szabad áramlása és a versenysemlegesség elvével is ellentétes.

– Ha csak az árakkal versenyzünk, akkor soha nem zárkózunk fel a nyugati államok bér- és életszínvonalára. Ha a fizetések terén is sikerül rendet tenni, akkor a Nyugaton ténykedő cégeknek muszáj lesz technológiára áldozni, hogy lépést tudjanak tartani a konkurenciával – fejtette ki Kordás László.

Az MASZSZ elnöke üdvözölte, hogy a megállapodás alapján a fuvarozókra külön szabályozást kell majd létrehozni. Ennek oka, hogy a munkavégzés jellegénél foga az országonkénti bérszámfejtés, valamint az egyéb előírásoknak való megfelelés vállalhatatlan adminisztratív terhet ró a vállalkozókra, ráadásul az esetleges hibák miatt fizetendő bírságok akár a bedőlés veszélyét is hordozzák. Ezért uniós szinten kell egységesíteni az ágazatra vonatkozó előírásokat. Ez utóbbi kérdést illetően megkerestük a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületét (MKFE) is. A szervezet szerint egyelőre nincs okuk sikerről beszélni, mivel csak annyit sikerült elérni, hogy a jogalkotók külön szabályozást is alkotnak, ám a jelenlegi helyzet szerint a fuvarozók továbbra is maradnak a kiküldetési irányelv hatálya alatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.