Magyar Posta: Nem olyan nagy a létszámhiány

Az állami cég vezetése szerint mindössze ötszáz emberre volna még szükség, a szakszervezet ezres nagyságrendről beszél.

Bodacz Péter
2017. 10. 29. 14:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Míg a postai munkavállalói érdekképviselet ezres nagyságrendű munkaerőhiányról tud, a társaság mindössze ötszáz betöltetlen álláshelyről tett említést a lapunk megkeresésére küldött válaszában. A mintegy harmincezer embernek munkát adó állami nagyvállalat kommunikációs igazgatósága megkeresésünkre közölte: mint minden ágazatban, náluk is van munkaerőhiány. A logisztikai területen 400 nyitott pozícióra várják a jelentkezőket, és további 100 betöltetlen álláshely van kézbesítői, illetve postai ügyfélszolgálati munkakörben. Kiderült ugyanakkor, hogy a legtöbb betöltetlen álláshely főként a központi régióban és a Nyugat-Magyarországon van, a munkaerőhiány területileg elérő képet mutat.

A Magyar Posta megerősítette azt is: készülnek a karácsony előtti hetekre jellemző megemelkedett csomagforgalomra. – Az elmúlt időszakban számos intézkedést tettünk: egyebek között bővítettük a csomagfeldolgozási kapacitásunkat, valamint növeltük a munkavállalói létszámot. Ezenkívül a csúcsidőszakra ideiglenes csomagátvevő pontokat helyezünk el tizenkét nagyváros forgalmas részein, és előrejelzéseket kérünk nagyobb partnereinktől, hogy a kiemelt időszakban mennyi csomagot várhatunk tőlük, ezzel is segítve a csomagfeldolgozás tervezését – közölte a vállalat.

A Postások Független Érdekvédelmi Szövetségének tapasztalatai szerint nem néhány százan, hanem ezres nagyságrendben hiányoznak munkavállalók a vállalatnál. Ádám István, a szövetség elnöke lapunkat arról tájékoztatta, hogy országszerte, gyakorlatilag minden területen súlyos a gond: nemcsak a kézbesítőkből, illetve az ablaknál dolgozókból van kevés, de nagy problémák vannak a logisztikai területen is. Több száz gépjárművezető, rakodó, feldolgozó hiányzik, ráadásul akik a posta kötelékében vannak, rendkívül túlterheltek. Ezért az érdekképviselet tapasztalata alapján egyre gyakrabban fordul elő, hogy nem sikerül idejében kézbesíteni a küldeményeket. Várakozásuk szerint az idei év végén is arra kell számítani, ami 2016 decemberében volt; a posta nem fogja bírni a csomagkézbesítési piacon várható forgalombővülést.

Ádám István rámutatott továbbá, hogy az elvándorlást legföljebb csak lassította, de nem állította meg az idei 25 százalékos béremelés, hiszen a logisztikai, küldeménykézbesítési ágazatban a postai béreknél jóval magasabb fizetésekkel lehet számolni. Egy levélkézbesítő havi 130-150 ezer forintot keres, ami még akkor sem versenyképes, ha a november–januári időszakban, tehát a csúcsszezonban megnyitott, fejenként összesen legföljebb 150 ezer forintos motivációs keretet is figyelembe vesszük. A gépkocsivezetők nettó 180-200 ezer forintot kapnak az állami cégnél, ami fele-harmada annak, amit egy piaci fuvartársaságnál lehet keresni.

Nemrég Facebook-oldalán egy kőszegi önkormányzati képviselő is fölhívta a figyelmet az akadozó levélkézbesítésre, jelezve: vélhetően postáshiány áll a probléma hátterében. A bejegyzéshez fűzött kommentárok szerint pedig arra is volt példa, hogy padon találták meg egy társasház leveleit, illetve többen is posztoltak képet a Gyöngyös-patakba szórt küldeményekről. Mindezzel kapcsolatban is kérdeztük a postát, ott azonban mindössze annyit közöltek, nincs tudomásuk súlyosabb kézbesítési problémáról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.