Van-e értelme egy újabb szja-csökkentésnek?

Elbírná a költségvetés a személyi jövedelemadó 9 százalékra való csökkentését, de egy ilyen lépésnek nincs valódi gazdaságélénkítő szerepe.

Horváth Attila
2017. 10. 25. 14:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az év vége közeledtével adószakértők, közgazdászok körében visszatérő népszerű téma a személyi jövedelemadó csökkentése. A Világgazdaság című napilapban néhány napja Horváth András, a Takarékbank elemzője írt arról, hogy regionális összehasonlításban a magyar bérek továbbra is a középmezőny végén vannak. Ezt a hátrányt béremelésekkel lehet csökkenteni a következő években, de ez nem elegendő a magyar munkaerőpiac versenyképességének javításához. Szerinte a jelenlegi 15 százalékról 9 százalékra csökkenő egykulcsos szja azonnali, 9,1 százalékos nettó bérnövekedést eredményezne mind a 4,4 millió munkavállalónál.

A magyar nettó átlagbér ezzel az intézkedéssel együtt már a jövő évben 768 euróra ugorhatna. Így jól láthatóan módosulna a régiós rangsor, figyelembe véve azt is, hogy a bérek máshol lassabban nőnek, mint Magyarországon. A legutóbbi, 2016-os szja-csökkentési tapasztalatok alapján ez a képzeletbeli 6 százalékpontos lefaragás 550-600 milliárd forintos nettó pozícióromlást jelentene a költségvetésben, miközben a jelenlegi mozgástér legalább 900 milliárd forint. Vagyis a munkaadói járulék már elfogadott, 2,5 százalékos csökkentésével együtt sem éri el a kiesés mértéke ezt az összeget. Figyelembe kell venni továbbá, hogy jövőre érdemben nőnek a bérminimumok, ami jelentősen növeli a bértömeget és az szja-bevételt.

– A kérdés az szja-csökkentéssel kapcsolatban mindig az, hogy elbírja-e a költségvetés. Ha az adók, a járulékok csökkennek, akkor több marad a nettó bér. A járulék- és az szja-csökkentés is azt eredményezi, hogy több fogyasztásra fordítható összeg lesz a dolgozóknál – mondta lapunknak a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesületének elnöke. Zara László hozzátette, ha a vállalkozások a plusz bevételből adót is fizetnek, akkor az, ami a költségvetési bevételi oldalon elvész az szja-csökkentés miatt, részben visszajöhet egy másik adósoron. Nem biztos azonban, hogy egy év alatt kellene ezt végrehajtani, hanem inkább fokozatosan. A szakember a további adó- és járulékmérséklést azért tartaná szükségesnek, hogy kisebb legyen a késztetés az adócsalásra.

Más álláspontot képvisel Németh György közgazdász. – Az adószakértők mindig olyan érvelésekkel állnak elő az adócsökkentés kapcsán, amelyek az üzleti szféra számára kedvezőek. Már a szociális hozzájárulási adó csökkentését is elleneztem, inkább a nyugdíjalapban kellett volna tartalékot képezni. Az szja-csökkentésnek semmiféle gazdaságélénkítő szerepe nincs – mondta lapunknak a témával kapcsolatban a szakember. Kiemelte, hogy az adópolitika hatása sokkal kisebb a gazdasági növekedésre, mint ahogy azt a kormány és a jegybank láttatni igyekszik. A magasabb adók és nagyobb újraelosztás – feltéve persze, hogy az állam hatékony és korrupciómentes, továbbá a polgárok elfogadják a politika által kitűzött célokat – a gazdaság szempontjából is hasznosabb lehet, mint az alacsonyabb adók és kisebb újraelosztás. Ha nem így lenne, nem tudnánk értelmezni a skandináv országok hosszú évtizedek óta tartó sikereit, a versenyképességi rangsorokban elfoglalt előkelő helyezéseiket. Adócsökkentés helyett az oktatásra, az egészségügyre, a cigányság felzárkóztatására, az infrastruktúrára kellene költeni – szögezte le a közgazdász. 

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.