Azerbajdzsánban a napokban adták át ünnepélyes keretek között az azerbajdzsáni Bakuból a grúz Tbiliszin át a törökországi Kars városáig tartó vasútvonalat, amely – a remények szerint – a Kínától a Boszporusz alatti alagúton áthaladva Nagy-Britanniáig futó Új selyemút részévé válik. A kínai áruk Európába juttatásából komoly hasznot húzó tranzitország címéért azonban több más állam is verseng Mongóliától Oroszországon, Kazahsztánon, Ukrajnán át Romániáig, Magyarországig és Lengyelországig. Nem csoda, hogy mostanában gyors ütemben folyik a Pekingtől Kazahsztánon, Oroszországon, Belaruszon és Lengyelországon át Berlinig vezető vasút tervezése is.
A most átadott 850 kilométer hosszú, ebből 540 kilométeren Azerbajdzsánban futó vonal ötlete még a múlt század kilencvenes éveiben vetődött fel, a megvalósítás azonban csak tíz éve kezdődött. Az építés egymilliárd dolláros költségeit nagyobbrészt az Azerbajdzsáni Olajalap finanszírozta. A tervezők először abban reménykedtek, hogy átirányíthatják ide a Kazahsztánból Oroszországon át zajló teherforgalom egy kis részét. A projektnek a kínai Új selyemút koncepció adott igazi lökést, amely nagyobb intenzitásra sarkallta az építőket. Az első évben a tervek szerint ötmillió tonnányi áru és mintegy egymillió utas halad majd át ezen a vonalon, ezért Azerbajdzsán harminc hálókocsit vásárolt a svájci Stadlertől, s tíz mozdonyt a francia Alstomtól.
A teherforgalmat egyelőre a kaszpi régióból Törökországba irányuló cseppfolyós gázra és olajszármazékokra alapozzák, a fő cél azonban az Európába tartó kínai konténerek átirányítása. Ehhez azonban az infrastruktúra további fejlesztésére van szükség, s problémát okoz az is, hogy az árut Bakuig a Kaszpi-tengeren át kell eljuttatni. Nem kell ugyanakkor átkelni a Fekete-tengeren, hiszen a törökországi Karstól Görögországon és Bulgárián át már megépült a vasúti összeköttetés Európa felé. Mint Ilham Aliyev azeri elnök büszkén kijelentette, Pekingből Londonba most már – Oroszország megkerülésével – 15 nap alatt el lehet jutni vasúton, ami kétszer gyorsabb, mint tengeren, s feleannyiba kerül, mint ezt az utat megtenni repülőn.