Akár egy-két héten belül megszülethet a megegyezés az áremelésről az Országos Taxisszövetség és a főváros között. A taxisok a megnőtt kiadásaik miatt 10-15 százalékkal magasabb díjakat alkalmaznának. Már tavaly év vége óta egyeztet a hivatal, a rendeletalkotó és az érdekképviselet, és mint azt Metál Zoltántól, a taxisszövetség elnökétől megtudtuk, a másik oldal is egyetért abban, hogy árat kell emelniük.
– A főváros sem tud, és ahogy látom a tárgyalásokon, nem is akar vitatkozni velünk, hogy a megnövekedett költségek, a biztosítási díjak 30-40 százalékos emelkedése, az autók fiatalabbra cserélése, illetve a tavaly bevezetett online pénztárgép beszerzése miatt emelnünk kell az árakon – mondta az érdekképviseleti vezető.
– A tervezett 10-15 százalékos emelés nem olyan mértékű, amit ne lehetne elfogadni a politika vagy az utasok részéről. Számszerűsítve egy átlagos fuvar esetében 3-400 forinttal jelentene többet. Ez nem az az összeg, ami miatt az emberek a jövőben meggondolják, hogy beüljenek-e a taxiba – tette hozzá. – A vállalkozásoknak viszont nagyon fontos. Ha nem akarják tönkretenni a sofőröket, akkor a korrekciót végre kell hajtani – fogalmazott az elnök.
Javaslatukat a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarán keresztül nyújtották be a fővárosi önkormányzatnak. A tervezet, úgy látják, nagy mozgásteret enged minden irányban, magyarán kompromisszumra alkalmas. Metál Zoltán szerint egy-két hét alatt létrejöhet a megállapodás az emelésről. Az új árak leghamarabb csak tavasszal, április 1-jétől léphetnek életbe.
A jelenleg érvényben lévő díjszabást és a szabályokat öt éve állapította meg a főváros. Akkor lettek egységesen sárgák a budapesti taxik. Az egységesítés egyik célja az úgynevezett hiénák kiszűrése is volt. Metál Zoltán elismerte, hogy ezen a téren komoly eredményt nem értek el, a hatóságok is nehezen boldogulnak. Az utasokat megkárosító sofőrök száma csökkent ugyan Budapesten, de nem számottevően. Ferihegyen, az ország kapujában nem lehet úgy kilépni a repülőtérről, hogy meg ne szólítanák az utasokat a hiénák.
Mégis, az emberek jobban bíznak a személyszállító kisiparosokban, mint az egységesítés előtt – nyomatékolta a szövetség elnöke. A szervezet által készített felmérésből kiderül, nőtt a bizalom a szakma iránt, és úgy látják, szükség volt 2013-ban a lépésekre. – Jól döntött a politika, amikor bevezette a mindenkire egyformán vonatkozó szabályokat. A fővárosi taxisflottákban egyre több a korszerű gépkocsi, különösen az utóbbi években nőtt meg a számuk. A társaságok közül volt olyan, amelyik egyesült egy másikkal, de megszűnés nem történt, egyetlen vállalkozás sem ment csődbe az elmúlt öt évben – hangsúlyozta a taxisszövetség elnöke.
Az eltelt idő alatt ugyanakkor emelkedett a fuvarozók száma, ma Budapesten 5300 helyett már 5600 taxis dolgozik. A szakember ezt arra vezeti vissza, hogy az új szabályozás után sokan jöttek át a fekete- vagy szürkezónából. Ma már elenyésző, szinte nem is mérhető azok száma, akik feketén próbálnak fuvart szerezni. Ugyan nem kifejezetten a tisztulás miatt, de tény, hogy az elmúlt esztendőkben 5-10 százalékkal nőtt a fuvarszám. Erre az elnök két fő okot lát: az egyik a turizmus felpörgése, ugyanis érezhetően több külföldi látogat a fővárosba, a másik pedig hogy a magyaroknak is több pénzük van, így jobban megengedhetik maguknak ezt a szolgáltatást. Metál Zoltán úgy látja, az áprilisi áremelkedés nem fogja megakasztani a növekedést, bár annak mértéke csökkenhet.