A szlovák autóiparban annyira elhatalmasodott a munkaerőhiány, hogy kénytelenek külföldi, egyebek között magyarországi dolgozókkal betölteni az állásokat. Ezt a napokban a szlovák Autóipari Szövetség elnöke, Juraj Sinay is elismerte. Súlyosbítja a helyzetet, hogy az év második felében megkezdődik a termelés a nyitrai Jaguar Land Rover-autógyárban is, ahová vadásszák az embereket. A brit autómárka 2015 nyarán döntött úgy, hogy Lengyelország, Magyarország és Ausztria helyett Szlovákiába telepíti legújabb üzemét. Északi szomszédunk mellett a fejlett beszállítói hálózat miatt döntöttek, Nyitra pedig a kedvező infrastrukturális adottságok okán volt vonzó helyszín. Csak épp azzal nem számoltak az angolok, mennyire nehéz lesz szakembert találni. Ezért is mondta Juraj Sinay, hogy külföldről kell munkásokat hozni. Októberben a Jaguar Land Rover Slovakia autógyártó vállalat, ahol 2800-an fognak dolgozni, munkaerő-toborzó kampányba kezdett: 1000 új állás várt betöltésre, nagy részüket, több mint 800-at a gyártásban létesítenék. Még most is tele vannak a cég hirdetéseivel az állásközvetítő portálok.
Az Audi Hungária Független Szakszervezet elnökhelyettese, Csalogány György szerint nem valószínű, hogy tőlük szakmunkások mennének át az új nyitrai üzembe. – Korábban volt példa rá, hogy szlovákiai autógyárakba szerződtek át Győrből, ám manapság már nem jellemző. Az Audinál most megfizetik a dolgozókat, a mi béreink közelítik meg legjobban a szomszédos országban adott összegeket. Tudtommal annyival többet nem kínál a Jaguar sem, hogy megérje ingázni vagy kiköltözni. Inkább a Suzukira jelenthet veszélyt az új nyitrai üzem – tette hozzá.
Ezzel egyetért Kiss László, az Esztergomi Gépjárműgyártók Független Szakszervezetének elnöke is, aki elmondta: korábban számtalan suzukist csábított el a zsolnai Kia-gyár is. – Biztos, hogy Nyitrára is szerződnek át a Magyar Suzuki Zrt.-től, ám nemcsak Esztergomból, hanem Komáromból és Tatabányáról is lesznek olyanok, akik a Jaguarnál fognak dolgozni. Nincs ebben semmi meglepő, kint jobban fizetnek, megéri akár ingázni is. A Magyar Suzuki Zrt.-nél nagyjából 3000-en dolgoznak, és volt olyan időszak, amikor a külföldi, persze főleg felvidéki munkavállalók aránya elérte a 65 százalékot, de információm szerint még ma is kisebbségben vannak a magyar állampolgárok – mondta Kiss László.