Magyarországnak szüksége van a földgázimport lehetőségeinek bővítésére, mert minden új forrás növeli az ellátás biztonságát, és csökkenti az ország függőségét az egyes beszállítóktól. Így elengedhetetlen az is, hogy beszálljunk a horvátországi Krk szigeten építendő cseppfolyósgáz-terminálos (lng) beruházásba – nyilatkozta lapunknak a második Orbán-kormány volt energetikai államtitkár-helyettese. Holoda Attilát annak kapcsán kérdeztük, hogy Magyarország a napokban jelezte az Európai Bizottságnak: részt vesz a horvátországi lng-terminál kapacitásainak értékesítésére kiírt kötelező igénybejelentési eljárásban. Vagyis hivatalosan is jeleztük részvételi szándékunkat a projektben.
Holoda Attila úgy látja: a beruházás megvalósulna Magyarország nélkül is, de jobban járunk, ha a kezdetektől közreműködünk a terminálépítési tervek végrehajtásában. Az új forrás ugyanis javítja majd alkupozíciónkat a jelenleg az ország földgázszükségletének döntő hányadát adó Oroszországgal szemben, s kevésbé leszünk ráutalva a többi beszerzési lehetőségre. Ezenkívül a gázszállításból bevételre is szert tehetünk, ha a horvát terminál felől érkező gáz országunkon keresztül jut el más vevőkhöz.
A létesítmény megépítése után Horvátország képes lesz a cseppfolyós gázt szállító tartályhajókat fogadni, és az újra légneműsített energiahordozót a szárazföldön csővezetéken továbbszállítani a kontinens belseje felé. Az építési költségekre vonatkozó becslések nagy különbségeket mutatnak. Egyesek szerint a kiadások csupán százmilliárd forintos tételt jelentenek. Mások a beruházás forrásigényét 185–200 milliárd forintra taksálják. Megint más szakmai számítások szerint azonban akár egymilliárd euróra (310 milliárd forintra) is rúghatnak majd a költségek. A tervek alapján 30 százalék erejéig venne részt a finanszírozásban az Európai Unió. Az építkezést eredetileg már 2016 közepén el kellett volna kezdeni, hogy 2019-re befejeződhessenek a munkálatok. Így ha az idén elindulnak az építési munkák, szakértők szerint akkor is legalább kétéves csúszással kell számolni. A terminál 4–6 milliárd köbméter gáz fogadására lesz képes éves szinten, ebből 2,7 milliárd köbméter a horvát szükségletek kielégítését szolgálná, a többit az uniós országok vásárolhatnák fel.