Ősszel folytatódhat a Hungaroring felújítása

A következő két fejlesztési szakasz kulcsfontosságú lesz a Forma–1 hosszú távú itt tartásához.

B. Molnár László
2018. 02. 08. 17:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már nem nagyon lehet halogatni hazánk jelenlegi legnagyobb sportlétesítménye, a Hungaroring további felújítását. Ráadásul ezen munkálatok első fázisán már túl is vagyunk: 2014-ben átadták az új orvosi központot, 2015-re elkészült a bokszutca új aszfaltja, illetve kicserélték a rázóköveket, míg a 2016-os szezon kezdetére a mogyoródi aszfaltcsík teljes hosszán megújult a kopóréteg. A két esztendővel ezelőtti Magyar Nagydíjon maga Szíjjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be, hogy a kormány a 2017-es költségvetésből 5 milliárd forintot ad a munkálatok folytatására. A tervek szerint ugyanis tavaly szeptember végétől kezdték volna el lebontani és teljesen újjáépíteni a lelátók 14-es kanyartól az 1-es kanyar végéig terjedő szakaszát. A második ütemben, 2018 őszétől pedig a pálya belsejére kiterjedő felújításokat végeznék el – a főépületek és a garázsok lebontása, újjáépítése, valamint a teljesen elöregedett közműhálózat cseréje –, míg a harmadikban felépülhetne a látogatóközpont, a múzeum és a kiszolgálólétesítmények, amelyek lehetővé tennék, hogy a versenypálya egész évben látogatható motorsportcentrum legyen.

– A kormány a fenti összeget már korábban a rendelkezésünkre bocsátotta, így – kissé elmaradva az eredeti elképzeléseinktől – jelenleg a tervek előkészítése folyik, és már azt is látjuk, hogy az engedélyeztetési időszak elég hosszadalmas – jelentette ki lapunk érdeklődésére Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója. A mogyoródi pályán az 1986-os átadás óta végeztek néhány ugyan kisebb-nagyobb átalakítást, ám a jórészt még az 1980-as évekből származó infrastruktúrára ma a retró szó használata is lassan hízelgő. Ha azt szeretnénk, hogy a Forma–1 továbbra is ellátogasson Magyarországra – 2026-ig egyébként erre szerződés van –, akkor az immár tradicionális pályának számító mogyoródi ring teljes felújítását nem lehet tovább halogatni. A sportvezető elárulta, ahhoz, hogy a fenti tervük sikerüljön, nemcsak az idén szeptemberben induló első felújítási szakaszt kell megvalósítani – ennek keretében korszerűsítik a lelátórendszert, a főtribün mögötti területet, emellett új televíziós kommentátorfülkéket, konferenciatermeket is építenek –, hanem a másodikat is, amelyben a pálya belső részeinek sportszakmai felújítására kerülne sor. Hotelt nem terveznek a korábbi elképzelések ellenére sem – nem éri meg üzemeltetni –, de ha volna rá vállalkozói akarat, a Hungaroring partner lenne benne.

– Három évvel ezelőtt egy koncepcióterv alapján 35 milliárd forintra becsülték a felújítás teljes költségét. Én pályaüzemeltetőként sem építkezni nem tudok, sem pedig számokat mondani nem szeretnék, de az tény, mára ez az összeg köszönőviszonyban sincs a valós költségekkel – állította Gyulay Zsolt. Mindenesetre a Hungaroring első embere úgy véli, ha van sportlétesítmény, amire érdemes áldozni, az a mogyoródi pálya. A KPMG könyvvizsgáló cég minden évben készít egy tanulmányt, nyereséges vagy veszteséges-e az ország szempontjából az F1-es magyar futam.

– Már aktualizálta a cég a 2017-es év adatait, így annyit mondhatok, a Magyar Nagydíj az állam által kifizetett jogdíjnál sokkal többet hoz az országnak. Ráadásul az idei versenyre is nagyon jól állunk már a jegyeladásokkal, arról nem is beszélve, hogy tavaly a Hungaroring volt a legfoglalkoztatottabb európai versenypálya a maga 220 értékesített napjával, és bízom benne, hogy ez idén sem lesz másként. Ráadásul mi úgy üzemeltetjük a pályát, hogy a létesítmény hozza a pénzt az államnak, nem pedig viszi, képes önmagát eltartani, holott az éves fenntartási költségek alaphangon elérik a több százmillió forintot – mondta az elnök-vezérigazgató.

Gyulay Zsolt nem titkolja, a harmadik szakasz valóban a szakmai álmokat takarja, ám többek között a tökéletesen modernizált, a brit nagydíjnak helyet adó silverstone-i pálya példája jól mutatja, mindenképpen ez a jövő. De ennek esetleges költségeiről kizárólag akkor érdemes majd beszélni, ha a fejlesztés az elképzelések és vágyak szintjéről a megvalósításéra kerülhet, úgy 2020–2021 körül. – Ugyanakkor azzal is tisztában vagyunk, hogy az országgyűlési választás közeledtével minden folyamat lelassul, de ha néhány héten belül nem születik meg a döntés, akkor legfeljebb a 2020-as F1-es futamra lehetünk készen az új lelátókkal – tette hozzá a Hungaroring Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.