Új Duna-híd épül Lágymányosnál

Ismét kiírták a déli vasúti híd közbeszerzési pályázatát, a tervek szerint a már meglévő szerkezete mellé helyezik majd a harmadik vágányt hordozó műtárgyat. A Lágymányosnál a Dunán átívelő vasúti híd jelentősége kiemelkedő, hiszen a nyugati országokból érkező szerelvények ezen haladnak át, ha Ukrajna vagy a Balkán felé hagyják el Magyarországot.

2019. 03. 23. 10:36
Az áruforgalomban stratégiai szerepet betöltő hidat az év minden napján őrzik Fotó: MTI/Jászai Csaba
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A korábbi eljárás sikertelensége miatt újra meghirdették a Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítésére, kiviteli tervek készítésére és kivitelezési munkák elvégzésére kiírt közbeszerzési pályázatot. Az ajánlatokat április 12-ig várják.

A déli összekötő szerepe kiemelkedő a hazai kötöttpályás áruforgalom biztosításában. A híd ugyanis a legforgalmasabb dunai vasúti híd az országban, a Dunántúl, sőt a nyugati országok vasúti szerelvényei is áthaladnak rajta Ukrajna és a Balkán felé, valamint vissza, emiatt az év 365 napjában őrzik a létesítményt. A vasúti híd Kelenföld állomást köti össze Ferencvárossal, utóbbi a főváros és környéke legnagyobb rendező pályaudvara. Az átkelő része a körvasútnak, amely a nagy fejpályaudvarokat fűzi össze, így a tervezett hazai S-Bahn-koncepciót is kiszolgálja a fejlesztés.

Az áruforgalomban stratégiai szerepet betöltő hidat az év minden napján őrzik
Fotó: MTI/Jászai Csaba

Önmagában a dunai átkelő bővítése is nagy jelentőségű, hiszen havária (üzemzavar, baleset vagy más, előre nem várt esemény) esetén csupán az egyik pálya kiesése ötven százalékkal csökkenti a vonal áteresztőképességét. A tervekben emiatt az is szerepel, hogy Kelenföld és Ferencváros közt egy harmadik vasúti vágányt is kialakítanak, ami jelentős kapacitásnövekedést eredményez majd. Az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent kiírás szerint a déli összekötő meglévő két, egyvágányos felszerkezetét el kell bontani, és három új, egyvágányos felszerkezetet kell építeni. Ehhez a meglévő mellé új hídszerkezetet kell emelni. A tervezett egyvágányos, többtámaszú rácsos acélhíd felszerkezete a meglévő közös pillérre támaszkodna, amelyeket az újak fogadására át kell alakítani, továbbá a budai oldalon új, cölöpfalas hídfő építésére is szükség lesz.

Az új pályaszakaszhoz biztosítóberendezést és vonatbefolyásoló rendszert is szükséges telepíteni. Mivel az átépítés ideje alatt a meglévő két vágány forgalma folyamatosan fenntartandó, ezért először az új, harmadik vágányt kell megépíteni.

A szerződés időtartama huszonnégy hónap, tehát a megállapodás aláírásától fogva a kivitelezési tervek elkészítéséig és engedélyezéséig, továbbá a kivitelezés befejezéséig legfeljebb két esztendeje lesz a nyertes ajánlattevőnek. A határidő nem meghosszabbítható.

A projektet száz százalékban uniós CEF-forrásból finanszírozza a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.