Leszálló ágban a Ryanair

Bajba sodorja a Boeinghez hűséges légitársaságokat a 737 Max gépek gyártásának a szüneteltetése. A Ryanair, Európa egyik legnagyobb légitársasága jelentős számú pilóta elbocsátására kényszerül, mert géphiány miatt vissza kell fognia aktivitását. Eközben az Airbus típusait használó, magyar gyökerű Wizz Air rekordmértékű adózott nyereséget jelentett.

2019. 08. 02. 15:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vártnál jobban megérzi a Boeing 737 Max repülőgépek kiszállításának szünetelését a Ryanair, amely bejelentette, hogy megválik 1500 munkatársától. Az írországi központú cég pilótákat és utaskísérőket küld el. Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója a közelgő brexittel, illetve a Boeing 737 Max repülőgépek földre parancsolásával indokolta a lépést. A Ryanair adózás utáni nyeresége ötödével csökkent júniusra, három hónap alatt. A jegyek hat százalékkal lettek olcsóbbak, miközben a cég magasabb üzemanyagárakkal és erősebb konkurenciaharccal küzd. A Ryanair körülbelül 17 ezer munkavállalót alkalmaz, ebből 5500 pilótát és 9000 légiutas-kísérőt.

A Boeing 737 Max típus kudarca nehéz helyzetbe hozta az amerikai repülőgépgyártót. A pilóták vezetéstámogató szoftverének hibája miatt leállított gépek gyártását erőteljesen visszafogták, az értékesítés pedig gyakorlatilag szünetel. A napokban olyan közlések kerültek nyilvánosságra, hogy a ­Boeing időlegesen le is állítja a gyártást, ha a gépek repülési engedélye nem érkezik meg az év vége előtt. A piacról azonban rendkívüli módon hiányoznak mind a már forgalomba helyezett, mind a kiszállításra váró repülőgépek. A 737 Max keskeny törzsű típus, kontinensen belüli utazásra fejlesztették ki, ez az a méret, amelyik a légitársaságok flottájában a legnagyobb darabszámot képviseli.

Veszteség. Leépítések jönnek az írországi központú légi utaztatónál, utaskísérőket is elküldenek
Fotó: Éberling András

A fuvarozók egy része Boeing típusokkal repül, másik részük a versenytárs Airbusszal kötött hosszú távú szállítási szerződéseket, miközben a legnagyobbak mindkét gyártmányt használják. A Rya­nair a Boeing partnere, míg a magyar gyökerű Wizz Air az Airbustól szerzi be gépeit. Miközben az európai gyártó sikert sikerre halmoz, a vele együttműködő Wizz Air szintén nagyon sikeres: mint ismert, rekordmértékű, 72,4 millió eurós adózott eredményt ért el az első pénzügyi negyedévben, és intenzív terjeszkedésbe kezdett, az év ­végéig húsz százalékkal növeli a kapacitásait. Ráadásul mint az egyik legfiatalabb flottájú cég, a Wizz Airt a világ tíz legbiztonságosabb diszkont-légitársasága közé választotta tegnap az AirlineRatings.com.

A magenta-kék cég 14 ország 25 bázisáról üzemeltet járatokat. A magyar fővárosban 14 Airbus A320 és A321 repülőgép teljesít szolgálatot. Márciusban érkezett a Wizz Air első A321neo repülőgépe, amelyhez azóta három újabb csatlakozott. Az A321neo a legmodernebb technológiát képviseli.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.