A változások elzúgnak felettünk, nem hihetjük azt, mintha minden ugyanúgy maradna, mint volt – mondta el lapunk kérdésére egy szakértő a hazai kis- és középvállalkozások jövőre való felkészítéséről, ezen belül a digitális átállásról rendezett háttérbeszélgetésen. A szakember egy statisztikát idézett, amely szerint a legkisebb vállalkozások esetében tíz megkérdezettből kilenc megfelelőnek ítélte piaci helyzetét, és csak egy érezte, hogy szüksége lenne IT-fejlesztésekre a pályán való megmaradáshoz.
Hiába esik róla szó mindenfelé, sokan nem is igen értik, mi rejlik a fenti szakkifejezések mögött, pedig ezek már a mindennapi élet részei lettek a fiatalabb korosztályok körében. Aki 18–22 éves fiatal felnőttek között forgolódik, tudja például, hogy nem szívesen használják az okostelefonjukat – telefonálásra. Előbb inkább tízszer „ráírnak” valakire, főként a közösségi csatornákon veszik fel a kapcsolatot, minthogy akár személyre szóló SMS-t küldenének. A hanghívás pedig olyan ritka, mint a fehér holló, és őket gyakran hívással nem is lehet elérni: ismeretlen számot nem vesznek fel, az ismerősöket pedig szintúgy alaposan megszűrik.
Nem csoda, hogy a fiatal korosztály számára nyújtott szolgáltatások üzemeltetői az online információmegosztást részesítik előnyben. Gyakori beszélgetőtársam, Zsolt, ha fodrászt keres, az ismerős műhelyek foglalási rendszerébe néz bele, van-e szabad időpont. Nála és a kortársainál nem megy, ami pedig korábban évtizedeken át jól működött, hogy felhívjuk a fodrászunkat, gyógymasszőrünket, fogorvosunkat, mondja meg, mikor tud fogadni. S miközben ezt megbeszéljük, kicsit beszélgetünk, megtudjuk, mi van vele, a gyerekekkel, s ő is így értesül a mi válásunkról vagy kórházi kezelésünkről. Zsolt és kortársai nem igénylik a barátságos ügyintézést, bőven elég, ha látják, van szabad időpont, és máris lefoglalják.
Ám a foglalási táblázat több mint egyszerű emlékeztető: ez a rendszer adja meg ma már az egész vállalkozás működésének keretét. A gondos szolgáltató működése hónapjai, évei alatt kiépíti a klientúráját, amelynek tagjai vagy járnak, vagy jártak hozzá, és ez alapján remélni lehet, hogy a jövőben is felkeresik. Csakhogy míg az elmúlt évtizedekben a nyilvántartás valamilyen határidőnapló volt, netán Excel-tábla, ma már ezt a feladatot a technológia iránt nyitott vállalkozónál online nyilvántartási rendszer végzi el. Ez pontosan tudja, melyik ügyfél milyen szolgáltatást szokott igénybe venni, azt milyen gyakorisággal, milyen ritmusban teszi. Az ezekkel kapcsolatos emlékeztetőket feldobja a vállalkozónak, az ügyfeleket pedig automatikusan generált üzenettel igyekszik a vállalkozás körében tartani.