Beszállás, ez a szuperexpressz a digitális jövőbe visz bennünket!

A kisvállalkozásoknak, különösen a mikroméretűeknek komoly kihívást jelent a digitalizációs kényszer: aki nem él az online jelenlét, a mesterséges intelligencia eszközeivel, néhány év alatt nemcsak csökken a versenyképessége, de szabályosan elenyészik. A most a fogyasztók közé lépő korosztályok számára nem is látható az a szolgáltatás, ami nem érhető el online.

2019. 09. 05. 13:38
null
Animátor munkában. Okostelefonról irányítható a rendezvényszervezés Fotó: Éberling András
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A változások elzúgnak felettünk, nem hihetjük azt, mintha minden ugyanúgy maradna, mint volt – mondta el lapunk kérdésére egy szakértő a hazai kis- és középvállalkozások jövőre való felkészítéséről, ezen belül a digitális átállásról rendezett háttérbeszélgetésen. A szakember egy statisztikát idézett, amely szerint a legkisebb vállalkozások esetében tíz megkérdezettből kilenc megfelelőnek ítélte piaci helyzetét, és csak egy érezte, hogy szüksége lenne IT-fejlesztésekre a pályán való megmaradáshoz.

Hiába esik róla szó mindenfelé, sokan nem is igen értik, mi rejlik a fenti szakkifejezések mögött, pedig ezek már a mindennapi élet részei lettek a fiatalabb korosztályok körében. Aki 18–22 éves fiatal felnőttek között forgolódik, tudja például, hogy nem szívesen használják az okostelefonjukat – telefonálásra. Előbb inkább tízszer „ráírnak” valakire, főként a közösségi csatornákon veszik fel a kapcsolatot, minthogy akár személyre szóló SMS-t küldenének. A hanghívás pedig olyan ritka, mint a fehér holló, és őket gyakran hívással nem is lehet elérni: ismeretlen számot nem vesznek fel, az ismerősöket pedig szintúgy alaposan megszűrik.

Nem csoda, hogy a fiatal korosztály számára nyújtott szolgáltatások üzemeltetői az online információmegosztást részesítik előnyben. Gyakori beszélgetőtársam, Zsolt, ha fodrászt keres, az ismerős műhelyek foglalási rendszerébe néz bele, van-e szabad időpont. Nála és a kortársainál nem megy, ami pedig korábban évtizedeken át jól működött, hogy felhívjuk a fodrászunkat, gyógymasszőrünket, fogorvosunkat, mondja meg, mikor tud fogadni. S miközben ezt megbeszéljük, kicsit beszélgetünk, megtudjuk, mi van vele, a gyerekekkel, s ő is így értesül a mi válásunkról vagy kórházi kezelésünkről. Zsolt és kortársai nem igénylik a barátságos ügyintézést, bőven elég, ha látják, van szabad időpont, és máris lefoglalják.

Ám a foglalási táblázat több mint egyszerű emlékeztető: ez a rendszer adja meg ma már az egész vállalkozás működésének keretét. A gondos szolgáltató működése hónapjai, évei alatt kiépíti a klientúráját, amelynek tagjai vagy járnak, vagy jártak hozzá, és ez alapján remélni lehet, hogy a jövőben is felkeresik. Csakhogy míg az elmúlt évtizedekben a nyilvántartás valamilyen határidőnapló volt, netán Excel-tábla, ma már ezt a feladatot a technológia iránt nyitott vállalkozónál online nyilvántartási rendszer végzi el. Ez pontosan tudja, melyik ügyfél milyen szolgáltatást szokott igénybe venni, azt milyen gyakorisággal, milyen ritmusban teszi. Az ezekkel kapcsolatos emlékeztetőket feldobja a vállalkozónak, az ügyfeleket pedig automatikusan generált üzenettel igyekszik a vállalkozás körében tartani.

Ma már a legkisebb vállalkozásoknak is elérhetők az olcsó vagy akár ingyenes CRM (Customer Relationship Management) online rendszerek, amelyek többek közt arra is alkalmasak, hogy az alkalmazottak időbeosztását kezeljék.

– Besárgázták a péntek estémet – mondta a már idézett Zsolt méltatlankodva, ugyanis az egyetem mellett animátorkodást vállal.

Animátor munkában. Okostelefonról irányítható a rendezvényszervezés
Fotó: Éberling András

– Hát pirosozd ki – vágta rá a barátnője, Juli, aki már lefoglalta a mozijegyet péntek estére. A sok alkalmi munkavállalóval dolgozó szülinapszervező cégek, akár egyetlen főállású munkavállalót sem alkalmazva, a CRM felületén oldják meg a munkák és az aminátorok összehozását. A főszervező, aki lehet a cégtulajdonos maga, látja, milyen megrendeléseik vannak, ezeket feltölti a felületre, és hozzárendeli az alkalmi munkásokat. Ez a beosztás még csak javaslat, amit sárgával jelez az órarend rubrikája. Ha a munkatárs elfogadja a munkát, a rubrika zöldre vált, ha nem, pirosra. Mind a főszervező, mind a többi animátor látja, melyek a foglalt és melyek a még szabad időpontok. A CRM-ben lévő adatok alapján lehet elszámolni az alvállalkozókkal, megvan a bevételek és kiadások statisztikája, napi szinten, de akár évekre visszamenően is. A rendszer emellett azt is tudja, hogy ha pél­dául Dominiknak idén február 8-án születésnapi zsúrja volt, akkor jövő február elején érdemes megkérdezni a szüleit, nem szeretnének-e ilyet ismét.

Néhány ilyen egyszerű megoldás segítségével – ide tartoznak az online számlázó programok is – a kis vagy mikrocég egyetlen okostelefonon is működtethető. A CRM-ek okosabbjai telefonra optimalizáltak, hiszen a felhasználók kivétel nélkül telefonon keresnek rá a szolgáltatásra, és azon foglalnak is. Nincs ebben semmi csoda, hiszen ha egy teljes külföldi utazást – repülőjeggyel, beszállókártyával, szállással és transzferrel – el lehet intézni okostelefonról, miért ne lehetne egy műkörmöst vagy egy coach vállalkozást is menedzselni.

Ma még talán pusztán kényelmi szolgáltatásnak tűnik, hogy a cég online is elérhetővé teszi a kapcsolódási pont­jait, de nagyon hamar elérkezik a pillanat, amikor csak azok jutnak munkához és ügyfélhez, akik kiépítik ezeket a csatornákat – mondta a szakértő. A mai piaci folyamatok azt mutatják, a szolgáltatás minőségénél szinte fontosabb, hogy az oda vezető út milyen komfortos, mennyire élményszerű. A baltával faragott, nehézkes honlapok ideje lejárt, mert a mai ifjú, de gazdaságilag már aktív generációk az okostelefonok „gumicukor-osztogató” kezelőfelületein szocializálódtak, és aki meg akar élni, annak az ő igényeikhez kell alkalmazkodnia.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.