Még mindig zavaróan sok a változó kamatozású hitel

A pénzügyi fogyasztóvédelem több területén is érzékelhető a javulás, ám egyes termékek, szolgáltatások esetében még mindig akadnak kifogásolható pontok. A Magyar Nemzeti Bank legfrissebb adatai szerint egy év eltelte után is hagy kívánnivalót maga után például a jelzáloghitelek kamatkockázata vagy a teljes hiteldíj mutató kiszámítása, feltüntetésének módja.

Horváth Éva
2019. 09. 09. 13:36
Az elmúlt év végére az új lakáscélú kölcsönök 97 százalékánál már előre kiszámíthatók a kiadások Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi tevékenységében a klasszikus hatósági munka mellett az elmúlt időszakban hangsúlyossá vált a folyamatos felügyelés. Azon belül az új uniós előírások betartásának ellenőrzése, az információs technológia fejlődésével kapcsolatos kihívásokra való felkészülés, illetve az ügyfelek pénzügyi kultúrájának fejlesztése – áll a rendszeresen megjelenő jegybanki Pénzügyi fogyasztóvédelmi jelentésben, amelynek részleteit, a múlt heti megjelenés utáni rövid híradást követően, most közöljük.

Az MNB fogyasztóvédelemért felelős vezetői szerint a pénzpiacokon változatlanul kihívást jelent a jelzáloghitelek kamatkockázata. Jelenleg körülbelül 130 ezer változó kamatozású lakáshitel-szerződés van az országban. Bár az elmúlt év végére az új kihelyezések több mint 60 százaléka már minősített termék volt, és az új lakáshitelek 97 százalékának kamatát egy évnél hosszabb időre fixálták, a teljes jelzáloghitel-állomány mintegy háromötöde továbbra is változó kamatozású. Ezért a jegybank ajánlással segíti a kamatok fixesítését, amelynek nyomán a pénzintézetek januárig ajánlattal keresik meg az ügyfeleket. Ám azt az adósok döntik el, hogy élnek-e a szerződésmódosítás lehetőségével. Eddig már 26 ezer értesítést küldtek ki, és az első ügyfelek el is kezdték a jelzáloghitelük fixesítését.

A fogyasztóvédelmi vizsgálatok alapján a hitelezésnél továbbra is probléma a teljes hiteldíj mutató (thm) kiszámítása, feltüntetésének módja, továbbá a reprezentatív példa bemutatásának hiánya – hangsúlyozzák a jelentés készítői. A fair banki szabályozást a bankok átvették és jól alkalmazzák, bár az elmúlt évi ellenőrzések során a 16 vizsgált pénzügyi intézményből 15-nél kisebb jogszabálysértést találtak. Ezekre összességében mindössze 13,65 millió forint bírságot szabott ki a jegybank.

Az elmúlt év végére az új lakáscélú kölcsönök 97 százalékánál már előre kiszámíthatók a kiadások
Fotó: Bach Máté

Az MNB ugyanakkor kockázatokat lát a kombinált – hitelkártya és személyi kölcsön vagy áruhitel jellegű – konstrukciókkal kapcsolatos ügyfél-tájékoztatási gyakorlatban. A jegybanki adatok szerint az elmúlt év végére a nem teljesítő hitelek aránya a 2013. évi állomány kétharmadára csökkent. A bankok a követelések jelentős részét külső követeléskezelő cégeknek adták el. Az MNB idén ajánlásban szabályozta ezzel kapcsolatos elvárásait, ám e tevékenység önálló törvény kialakítását kezdeményezi.

A következő évekre vonatkozóan a jegybank szakemberei ugyancsak kockázatosnak ítélik a fintech cégek megjelenését, tevékenységét. Fontosnak tartanák, hogy a fogyasztók figyeljenek arra, milyen joghatóság alá tartozik az a szolgáltató, akivel szerződést kötnek. A biztosítási piacon a jelentés szerint továbbra is tapasztalható, hogy a nem megfelelő tájékoztatás és az értékesítés módja miatt egyes ügyfelek nem az igényeiknek megfelelő biztosítást kötnek. A lakásbiztosítók lanyha piaci versenyét pedig az MNB Minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítás bevezetésével élénkítené, emellett elemzi az utasbiztosítási károk bejelentésével kapcsolatos jelenlegi biztosítói korlátozások jogszerűségét is.

A pénzügyi tudatosság fejlesztése érdekében működő Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat munkatársaitól tavaly megközelítőleg 21 ezer ügyfél kapott az ország minden megyeszékhelyén elérhető díjmentes, független segítséget. A 2018 óta működő applikáció segítségével ma már mobileszközökön is hozzáférhetők a pénzügyi döntést segítő tartalmak, keresők és kalkulátorok.

A jelentés szerint az MNB tavaly összességében közel 250 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki, és 137 fogyasztóvédelmi figyelmeztetés révén jelezte kifogásait az általa felügyelt pénzügyi intézményeknek.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.