A gyors és a hitelintézeteknél jellemzően olcsóbb fintech termékek és szolgáltatások idővel komoly versenytársakat jelenthetnek a klasszikus bankoknak. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) – egyfajta válaszként is a jelen és a jövő kihívásaira – a minap hozta nyilvánosságra a régió első jegybanki fintech stratégiáját, amelyben kiemelt célként jelölte meg a versenyképes és innovatív szolgáltatások hazai térnyerésének támogatását, a pénzügyi rendszer hatékonyságának és stabilitásának erősítését. Továbbá jelentős figyelmet szánnak a működést segítő környezet fejlesztésének, s nem utolsósorban az általános pénzügyi tudatosság fokozásának és a szakemberképzésnek.
A jegybanknál a felsorolt célok megvalósításának érdekében idén májusban létrejött a pénzügyi rendszer digitalizációjáért és a hazai fintech szektor fejlesztéséért felelős ügyvezető igazgatóság. Felügyeleti oldalról a Pénzügyi Innovációs Felügyeleti Labor követi nyomon a legfrissebb innovációk nemzetközi gyakorlatát, és tesz javaslatokat. A digitalizációs kérdésekben pedig a 2019 szeptemberében megalakított Digitalizációs és Fintech Tanácsadó Testület támogatja a jegybank munkáját.
A most megjelent MNB fintech stratégia átfogó keretbe foglalja a bank törekvéseit a pénzügyi szektor digitalizációjának fejlesztésére. A stratégia 24 konkrét kezdeményezést, illetve javaslatot fogalmaz meg, amelyek egy része az MNB hatáskörében megvalósítható, míg másik része a kormányzat, valamint a hazai fintech közösségnek tett javaslat. A jegybank stratégiája összhangban van Magyarország fintech stratégiájával is, amelyet a Digitális jólét program részeként dolgoztak ki.
Az ügyfeleknek az egyik legfontosabb, hogy a várakozások szerint nem szűnnek meg végleg a személyes ügyintézésre lehetőséget adó bankfiókok, ám funkciójuk jelentősen eltér majd a korábbi gyakorlattól. Míg régebben a várakozás és a hosszas papíralapú ügyintézés jellemezte a bankfiókokat, a jövőben sokkal inkább egy olyan közösségi élettér lesz, ahol az ügyfél személyre szabott szolgáltatásokat kaphat. Ezenfelül a tervek szerint az ügyintézés valamennyi folyamatát digitalizált felületen hajtják majd végre, akár ügyintéző bevonása nélkül.