Karbonmentes lesz az áruszállítás

A vasútüzem sajátossága, hogy különböző feladatokra különböző mozdonyokat használnak, ami időveszteséget és többletköltséget eredményez. A legújabb hibrid mozdonyok – amelyekkel hamarosan hazánkban is találkozhatunk – megoldják a last mile és a mozdonycsere problémáját.

2019. 12. 24. 12:36
null
Budapest, 2015. július 15. Tehervonatok a Ferencváros Keleti rendező pályaudvaron 2015. július 15-én. MTI Fotó: Máthé Zoltán Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden lánc olyan erős, amilyen a leggyengébb láncszem. Ez a tétel igaz a szállítási láncokra is. Ha A pontból B-be kívánunk eljutni, azzal a problémával kerülünk szembe, hogy ugyanaz a jármű, amely nagy távolságra gyorsan és hatékonyan eljuttat sok utast vagy árut, csak a cél közeléig jut el. Az utolsó kilométereket ugyanis valahogy máshogy kell megoldani. A nemzetközi logisztikában és személyszállításban last mile-problémának hívják ezt: a repülőtérre, a vasútállomásra, a buszpályaudvarra vagy a kikötőbe eljutni sokszor több gondot okoz, mint maga az utazás. Igaz ez a városi közlekedésre is, a metrómegállótól is haza kell jutni valahogy. Kis problémának látszik, de valójában óriási jelentőségű: a világ nagyvárosainak mindennapi közlekedését éppen az utóbbi években állította a feje tetejére az elektromosroller-megosztó rendszerek elterjedése. A személygépkocsihoz sem véletlenül ragaszkodnak az emberek, holott kockás papíron kiszámolva érthetetlenül nagy többletköltséget jelent: az elindulás és a megérkezés élménye egészen más úgy, mintha gurulós bőröndöt húzva indul neki a család a tengerparti nyaralásnak.

Úgy tűnik, hogy erre a problémára a vasútnál találtak egy megoldást. Minden közlekedési mód közül a vasút az, amely a legegyszerűbben és legrégebb óta alkalmazza az elektromos hajtást. A Kandó Kálmán által megalkotott villanymozdony 1898 óta dolgozik a felsővezetékkel ellátott vasúti pályákon. A villamos hajtás mégsem használható minden feladatra: a vasútüzem fontos része az állomási, a rendező-pályaudvari, iparvágányokon végzett munka, és itt a villanymozdonyok nem üzemképesek. Ezekre a feladatokra dízelmozdonyokat alkalmaznak, ezért a távolsági forgalomból érkező szerelvények éléről lecserélik a villanymozdonyt. Ez a váltás nemcsak időrabló, de költséges is, mert a jármű mellett a személyzet is cserélődik.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A technológia fejlődésével a gyártók elkezdtek hibrid mozdonyokat kínálni a vasúttársaságoknak. A legtöbb ilyen eszköz elektromos–dízel hibrid, hiszen a villanymozdonyokat éppen gázolajosra cserélik a tolatóvágányokon, a hibrid technológia pedig lehetővé teszi, hogy ugyanaz a vontató dolgozzon tovább. Ám mivel az akkumulátortechnológia is fejlődött az utóbbi években – éppen az elektromos autók terjedése miatt –, ez lehetővé teszi a mellékvágányokon dolgozó mozdonyok elektromos hajtását. Mint lapunkban korábban Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria (RCH) igazgatóságának elnöke elmondta,

Európában az első, árufuvarozásra optimalizált villany–hibrid mozdonyokat fejleszt a Rail Cargo Hungariának a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Ltd. vállalat. A kifejlesztendő nagy teljesítményű, hibrid üzemű vontató villanymozdonyokba és a tolatómozdonyokba szerelt úgynevezett super last mile battery pack lehetővé teszi majd a haladást egyes, felsővezetékkel nem rendelkező szakaszokon – akár több tíz kilométeren keresztül. Ilyen esetben a közlekedéshez szükséges energiát az akkumulátorokból nyerik a mozdonyok, erre a megoldásra például az iparvágányok jelentős részénél van szükség. A fejlesztendő mozdonyok emissziós értéke nulla, azaz semmilyen káros anyagot nem bocsátanak ki. Az új típusú mozdonyok hatékonyabbak és rugalmasabban bevethetők lesznek, mint a jelenleg működő legmodernebb megoldások. Előnyei megmutatkoznak az egyes kocsi fuvarozásban, mivel a felsővezeték nélküli iparvágányokon, rendező-pályaudvarokon is olcsó és tiszta szolgáltatást nyújtanak. A tolatómozdonyokkal az RCH Magyarországon lát majd el feladatokat, a vontatómozdonyokat pedig Magyarországon kívül Horvátországban, Szerbiában, Romániában, Macedóniában, Görögországban, valamint Bulgáriában fogja bevetni.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.