– Már láthatják a vásárlók, hogy ahol áruhiány alakult ki bizonyos termékekből, másnapra már pótolni tudták azokat a kereskedők, mivel készleteikből újratöltötték a polcokat. Ez egyrészt mutatja, hogy megfelelő az áruellátottság, a boltok kezelni tudják az átmeneti helyzetet, másrészt arra is utal, hogy a lakosságon nem uralkodott el a pánikszerű fölhalmozás iránti igény.
Sőt ugyan a péntek a hét legforgalmasabb napja, tegnap inkább csitulni látszott a koronavírus okozta ijedség, legalábbis a vásárlásokban – közölte a Magyar Nemzettel Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára annak kapcsán értékelte az aktuális helyzetet, hogy Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti és stratégiai államtitkára arról tájékoztatott: a kormány megérti az emberek koronavírus miatti félelmét és az ebből adódó felhalmozást, ám ez a szakértők szerint sem indokolt.

Fotó: Éberling András
Az államtitkár ismertette: egyeztetnek a kereskedelem képviselőivel, a helyzet értékelése folyamatos, akárcsak az itthoni áruellátás; és a cégek újfent megerősítették, hogy megfelelő tartalékokkal rendelkeznek. Schanda Tamás szerint megnyugtató, hogy a láncok többsége magyar beszállítókkal áll kapcsolatban, vagyis képesek biztosítani az igényeket, a külföldi termelésleállások pedig nincsenek nagy hatással a hazai ellátásbiztonságra.
– A mostani felvásárlási láz nem nagyobb, mint ami karácsony előtt megszokott, és a boltok felkészültek a húsvéti rohamra is – húzta alá. Mint mondta, az ugyanakkor elfogadhatatlan, hogy némelyek a koronavírus miatti aggodalmakon akarnak nyerészkedni. Akad, aki az eredeti ár tizenötszöröséért kínál szájmaszkot az interneten, és a fertőtlenítőszereknél is előfordul rossz szándékú piaci magatartás. A tisztességtelen gyakorlat ellen határozottan fellép a fogyasztóvédelem és a versenyhatóság – közölte a szaktárca képviselője.
Vámos György lapunknak kiemelte: a törvénytelenségek kiszűrése a tisztességes piaci szereplők érdeke, ezért egyetértenek a hatósági fellépéssel, amely növeli a lakosság biztonságérzetét is. A növekedő keresletnek már a gyártói oldalon árfelhajtó hatása lehet, ezért érdemes látni azt az összefüggést, hogy ha a vásárlók megrohamozzák a boltot egy-egy termékért, akkor annak az árára is hatással vannak.