Az emberek a korábbiaknál is tudatosabban, még inkább a helyi és a környezetbarát termékeket előnyben részesítve vásárolnak és fogyasztanak – mutat rá a tizenöt európai országban elvégzett friss kutatás, a Cetelem Körkép 2020, amelyet itthon is elvégeztek. Ebből körvonalazódik, hogy mára a fogyasztók új típusa formálódik, akikre az jellemző, hogy készek maguk mögött hagyni a gondtalan és boldog tömegfogyasztás elmúlt harminc évét.

Fotó: Bach Máté
A felelősebb fogyasztást megcélzó szemléletváltás már korábban, közel egy évtizede elkezdődött, de úgy tűnik, egy járvány is kellett hozzá, hogy elsöprő jelentőségre tegyen szert – állapítja meg a Cetelem Bank, amelynek aktuális reprezentatív kutatásában minden második válaszadó azt állítja, hogy a vírushelyzet hatására sokkal jobban átgondolja, mire ad ki pénzt, vagyis tudatos, felelős vásárlónak tartja magát.
A tudatos vásárlás a legtöbbek számára azt jelenti, hogy kerülik a felesleges termékeket és összehasonlítják az árakat, habár a vírus a maszkviseléssel is tovább árnyalta a felelős vásárlás definícióját.

Kevesebb tétel a kasszánál
A szükségszerű szemléletváltás máris tetten érhető a vásárlási folyamatok alakulásában. Az európaiak 42 százaléka azt állítja, hogy kevesebbet fogyaszt az idén, mint három évvel ezelőtt – ezt itthon a háztartások gazdasági helyzetének változása is indokolja. Erre utal, hogy immár jóval többen spórolnak a különböző termékeken, szolgáltatásokon, és az elkövetkező hat hónapban is visszafogottabb vásárlásokat terveznek a legtöbben.
– Mi, magyarok a korábbi éveknél tudatosabban, komoly önmérsékletet mutatva állunk hozzá a pénzügyeinkhez – állapította meg Szabó Péter, a Cetelem Bank vezérigazgatója, utalva rá, hogy például a bank minden tizedik ügyfele ebben az évben lemondott az olyan nagyobb beruházásokról, mint az ingatlan- vagy az autóvásárlás, az ügyfélkör ötöde pedig élt a hitelmoratórium lehetőségével, és év végéig elhalasztotta hitelei törlesztését.
Ezen kívül utazásra, kikapcsolódásra, elektronikai cikkekre sokkal kevesebbet szándékoznak költeni az ügyfelek a következő három hónapban, viszont a felújítási terveiket mielőbb szeretnék megvalósítani, emellett minél kevesebb olyan használati tárgyat dobnának ki, ami még később jó lehet.