Járvány után tudatosan: meggondoljuk, mi kerül a kosárba

Kevesebb hús és rövidebb utazások, több helyi áru a bevásárlókosárban, a legújabb termékcsodák helyett pedig a régiek megőrzése és megjavíttatása. A tömegfogyasztás helyett az egészség- és környezettudatosság kerül egyre inkább előtérbe, megváltoztak a vásárlói szokások – állapította meg a Cetelem Körkép 2020 nemzetközi felmérése.

2020. 08. 07. 9:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az emberek a korábbiaknál is tudatosabban, még inkább a helyi és a környezetbarát termékeket előnyben részesítve vásárolnak és fogyasztanak – mutat rá a tizenöt európai országban elvégzett friss kutatás, a Cetelem Körkép 2020, amelyet itthon is elvégeztek. Ebből körvonalazódik, hogy mára a fogyasztók új típusa formálódik, akikre az jellemző, hogy készek maguk mögött hagyni a gondtalan és boldog tömegfogyasztás elmúlt harminc évét.

Már nem a termékek halmozása, hanem azok tudatos választása a mérvadó
Fotó: Bach Máté

A felelősebb fogyasztást megcélzó szemléletváltás már korábban, közel egy évtizede elkezdődött, de úgy tűnik, egy járvány is kellett hozzá, hogy elsöprő jelentőségre tegyen szert – állapítja meg a Cetelem Bank, amelynek aktuális reprezentatív kutatásában minden második válaszadó azt állítja, hogy a vírushelyzet hatására sokkal jobban átgondolja, mire ad ki pénzt, vagyis tudatos, felelős vásárlónak tartja magát.

A tudatos vásárlás a legtöbbek számára azt jelenti, hogy kerülik a felesleges termékeket és összehasonlítják az árakat, habár a vírus a maszkviseléssel is tovább árnyalta a felelős vásárlás definícióját.

Sokan a maszkviselést is tudatos fogyasztóként élik meg Fotó: Kurucz Árpád

Kevesebb tétel a kasszánál

A szükségszerű szemléletváltás máris tetten érhető a vásárlási folyamatok alakulásában. Az európaiak 42 százaléka azt állítja, hogy kevesebbet fogyaszt az idén, mint három évvel ezelőtt – ezt itthon a háztartások gazdasági helyzetének változása is indokolja. Erre utal, hogy immár jóval többen spórolnak a különböző termékeken, szolgáltatásokon, és az elkövetkező hat hónapban is visszafogottabb vásárlásokat terveznek a legtöbben.

– Mi, magyarok a korábbi éveknél tudatosabban, komoly önmérsékletet mutatva állunk hozzá a pénzügyeinkhez – állapította meg Szabó Péter, a Cetelem Bank vezérigazgatója, utalva rá, hogy például a bank minden tizedik ügyfele ebben az évben lemondott az olyan nagyobb beruházásokról, mint az ingatlan- vagy az autóvásárlás, az ügyfélkör ötöde pedig élt a hitelmoratórium lehetőségével, és év végéig elhalasztotta hitelei törlesztését.

Ezen kívül utazásra, kikapcsolódásra, elektronikai cikkekre sokkal kevesebbet szándékoznak költeni az ügyfelek a következő három hónapban, viszont a felújítási terveiket mielőbb szeretnék megvalósítani, emellett minél kevesebb olyan használati tárgyat dobnának ki, ami még később jó lehet.

Megtakarítás lemondásból

A Körkép 2020 felmérés egyik fontos megállapítása az, hogy azok, akik megtakarításokra törekszenek, közel felük ezt a vásárlások ritkításával szeretnék elérni. Érdekesség, hogy ezt nem azzal akarják elérni, hogy a fogyasztást magát szüntetnék meg, és nem is úgy, hogy olcsóbban vásárolnak. – Vagyis a fogyasztók kevesebbet akarnak vásárolni, de anélkül, hogy a minőségi elvárásokból alább adnának – fogalmazott Szabó Péter.

A fenntarthatóság lett a készülékválasztás legfőbb szempontja
Fotó: Bach Máté

Mint mondta, sokan vannak, akik fenntartható háztartási készülékeket terveznek venni, és készek arra, hogy lemondjanak a legmodernebb eszközökről. Az átlagos európai fogyasztók korlátokat is szándékoznak állítani maguk elé a műanyag használatában, továbbá az áram-, víz- és tüzelőanyag-fogyasztásban. Négy európaiból pedig egy a megszokottnál természetesebb közlekedési eszközöket kíván használni, és a tervei szerint kevésbé messze és ritkábban kíván utazni.

Fő az egészség, első a helyi termék

A Cetelem felmérése szerint az európai fogyasztó számára az ár még mindig az elsődleges szempont, miközben a vásárlók egyre jobban odafigyelnek a termékek egészségre gyakorolt hatására is. Ezután következik a minőség, a származás és a környezeti hatás is, ami azt jelzi, hogy a posztmodern fogyasztó radikálisan válogatós tud lenni.

Az európai vásárlók szerint az élelmiszeripar teszi a legtöbbet azért, hogy felelős magatartásra ösztönözze a fogyasztókat. Ebben minden bizonnyal szerepet játszik, hogy harmincnégy európai nagyvállalat vállalt kötelezettséget arra, hogy a tápértékjelölést tartalmazó címkézést vezet be, amit több országban kötelezővé is tettek.

Egyre kevesebb tányéron szerepel a hús. Az alapanyag iránti kereslet csökkent az éttermekben is
Fotó: Havran Zoltán

Az élelmiszerek terén az elsöprő többség a helyi, lakóhelyükhöz közelebb termelt, bio- és szezonális termékeket részesíti előnyben, míg sokan csökkenteni kívánják, vagy akár abba is akarják hagyni a húsfogyasztást. Úgy tűnik, hogy a hús a szándékok szerint egyre kevésbé lesz jelen a tányérokon – summázta a reprezentatív felmérés.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.