A november az internetes áruházak ünnepe, amikor egész hónapban, illetve az akciózásra kijelölt black friday kampánynapokon az elektronikus üzletek jelentős kedvezményekkel kínálják főként az iparcikkeket, szolgáltatásokat. Több mint 3,3 millió magyar internethasználó körében évről évre népszerűbb az olcsóbban kínált karácsonyi ajándékok virtuális vadászata az ünnepek előtti webes kampányban, ráadásul idén a korábbinál is többen választják a biztonságos vásárlási módot, mivel a járvány tavasz óta sokakat eleve az internetre terel. A black friday tehát – különösen az ebben az évben rövidebbnek ígérkező karácsonyi bevásárlási szezonban – kiemelt jelentőségű kereskedelmi esemény a fogyasztók védelme szempontjából is.
Hatósági kisokos a vevőnek
– Az utóbbi évek tapasztalata az, hogy az internetes kereskedések már nemcsak egy napra hirdetik meg a népszerű black friday akciókat, hanem akár heteken át olcsóbban kínálják a termékeiket – jelezte lapunknak Cseresnyés Péter kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár, kiemelve, hogy immár hétfőtől vasárnapig tart a fekete péntek, amit egyébként a kampány szervezői hivatalosan november 20-ra hirdettek meg.
– Az innovációs minisztérium Internetlaboratóriuma és a fogyasztóvédelmi hatóság online ellenőrzéseinek száma az utóbbi években meghaladta a háromezret. A szakemberek a tavalyi black friday időszakban félszáz, próbavásárlással egybekötött ellenőrzést végeztek, ezek felében tapasztaltak jogsértést, amelyet a vállalkozások kijavítottak – mondta az államtitkár.
Figyelmeztetett: a hatalmas árleszállítások ígérete könnyen megtévesztheti a fogyasztókat, kellő körültekintéssel és tudatossággal azonban elkerülhetjük a felesleges bosszúságokat. Ehhez a minisztérium megbízásából a fogyasztóvédelmi hatóság a gyakorlati tapasztalatai és a próbavásárlások alapján egy e-kereskedelmi kisokosban összegezte a hasznos tanácsokat, ami letölthető a szaktárca honlapjáról.

– Ha a körültekintő vásárlás ellenére probléma merül fel, és azt a netes bolttal nem sikerül rendezni, a vevő a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a békéltető testületekhez, más uniós tagállamból történt online vásárlás esetén pedig a szaktárcán belül működő Európai Fogyasztói Központhoz fordulhat segítségért – ismertette Cseresnyés Péter.