A fogyasztók sikeres védelmének alapfeltétele a rugalmas alkalmazkodás a gazdasági folyamatokhoz és a fogyasztói szokások változásához. A szakterületi irányokat húsz évig kormányhatározatokban foglalt fogyasztóvédelmi politikák határozták meg. Idén a bürokrácia csökkentése, illetve a piaci folyamatok hatékonyabb követése érdekében úgy módosítottuk az ágazati törvényt, hogy a stratégiákat és feladatokat a fogyasztóvédelemért is felelős innovációs és technológiai miniszter hagyja jóvá a szakmai tervezés és irányítás alapvető dokumentumában, a szakmapolitikai programban – ismertette a Magyar Nemzettel Cseresnyés Péter.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fogyasztóvédelmi és kereskedelempolitikai államtitkára a március 15-i fogyasztóvédelmi világnapon nyilvánosságra hozott programról elmondta: az élelmiszerek és pénzügyi szolgáltatások kivételével a fogyasztóvédelem teljes körét felöleli, amelynek alapelvei öt-tíz, a végrehajtását célzó feladatok pedig egy-három évre szólnak.
– A családok védelme érdekében változatlanul fokozott figyelmet fordítunk a termékbiztonságra, a leginkább kiszolgáltatott fogyasztók, a gyermekek és idősek jogainak érvényesítésére – emelte ki. Az okoseszközök, az elektronikus kereskedelem térnyerése miatt kiemelt terület lett a fogyasztói társadalom digitális vonatkozásainak kezelése, továbbá a fenntartható és egészségtudatos vásárlói gondolkodás és magatartás, azaz a fogyasztói tudatosság erősítése.
Betiltott „antimaszk”
Az államtitkár a járványévről azt mondta, a fogyasztóvédők február vége óta dolgoznak a járványhelyzettel összefüggő feladatokon annak érdekében, hogy kiszűrjék a megtévesztő, káros gyakorlatokat. – Az elmúlt egy évben csaknem száz kézfertőtlenítő, egyéb fertőtlenítőszer laboratóriumi vizsgálata zajlott, és ellenőrizték a PCR-tesztek hatósági árának betartását. A fogyasztóvédők több mint 16 millió szájmaszk vámhatósági engedélyezésében működtek közre, és négymillió bizonytalan eredetű védőeszköz behozatalát tiltották meg – mondta az államtitkár.