Megegyezéssel zárult az ipari kémkedési ügy a vasútijármű-piacon

Jelentős szereplővé válhat az orosz TMH International Európában, miután felépítette németországi vasútijármű-karbantartó bázisát. A terjeszkedés során összeütközésbe került a Stadlerrel, amely egyenesen ipari kémkedéstől tartott, ha a TMH International szervizelne FLIRT járműveket. A vita végül megegyezéssel zárult.

2021. 09. 24. 10:13
Poznan, 2020. prilis 27. Vdmaszkot visel dolgoz a Volkswagen poznani autgyrban 2020. prilis 27-n, miutn jranyitottk az zemet. A nmet cg mrciusban lelltotta a termelst a gyrban a koronavrus-jrvnyra tekintettel s az amiatt bekvetkez alkatrszelltsi nehzsgek kvetkeztben. MTI/PAP/Jakub Kaczmarczyk Fotó: Jakub Kaczmarczyk
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utolsó pillanatban sikerült megegyezniük az érintett feleknek, így nem hiúsult meg egy németországi magánvasút kezdeményezése. A Go-Ahead Bayern (GABY) elnyerte a München–Memmingen–Lindau vasútvonal üzemeltetésének jogát, és pályázatot írt ki vasúti járművek szállítására. Az egyik befutó a Stadler FLIRT motorvonata lett, ám a GABY a karbantartással egy másik céget, történetesen az orosz tulajdonban lévő TMH Internationalt bízta meg. 

A Stadler azonban nem volt hajlandó új fejlesztésű járműveit egy olyan cég kezébe adni, amelynek anyacége a kontinens egyik vezető vasútijármű-gyártója. 

Végül megszületett az egyezség, de annak részleteivel kapcsolatban a felek kölcsönösen titoktartást vállaltak. Lapunk a Stadlertől mégis megtudta a lényeget: a karbantartást az eredeti megállapodás szerint a TMH végezheti, de a Stadlernek sikerült olyan részletszabályokat kikötnie, amellyel a FLIRT gyártójának érzékeny adatai megvédhetők.

A vita komolyan foglalkoztatta idén nyáron a vasútgyártó szakmát. Az üzemeltető GABY 2018 szeptemberében 22 darab, négy-négy kocsiból álló FLIRT elektromos motorvonatot rendelt a Stadlertől, ám úgy döntött, hogy karbantartásukat kiszervezi a TMH Internationalnek. A Stadler erre válaszul május 6-án közölte, a Go-Aheaddel kötött meglévő szállítási szerződés tiltja, hogy a FLIRT-ök karbantartását versenytárs vasúti gyártókra bízzák, ezért nem hajlandó leszállítani a vonatokat a megrendelőnek.

– A technikai tudás a vállalat legnagyobb kincse – mondta a Stadler szóvivője a Welt am Sonntagnak. A cég attól tartott, hogy ez a tudás versenytársak kezébe kerül. Különösen kritikusan tekintettek arra, hogy olyan orosz vasútijármű-gyártók, amelyek behatolnak az európai piacra, hozzájutnak az üzleti titkokat képező védett technológiához.

A vállalatok több tárgyalási forduló után sem tudtak megegyezni, ezért a Go-Ahead már-már arra készült, hogy a decemberi üzemkezdés biztosítása érdekében lépéseket készít elő cserejárművek biztosítására – tette közzé a Railvolution.net. Végül augusztus közepén megállapodás született, és a Go-Ahead Bayern bejelentette, hogy a Stadler leszállítja a megállapodásban szereplő összes FLIRT motorvonatot. Az elsőt már át is adták augusztusban, míg az utolsó FLIRT-öt októberre tervezik kiszállítani, így a flotta készen áll majd a december 12 -től hatályos új menetrend bevezetésének idejére.

A németországi TMH (TMH Germany) számára valóban korszakos lépés, hogy szeptember 17-én elkészült a cég Langweid am Lech-ben lévő karbantartó központja. 

A vállalat több mint 45 millió eurót fektet be a vasúti járművek rendszeres karbantartására szolgáló, korszerű szolgáltatási bázis építésébe.

A TMH Germany tartja karban a következő tizenkét évben a GABY 78 villamos motorvonatból álló flottáját, amelyet 22 FLIRT, 44 Mireo és 12 emeletes Desiro alkot.

A TMH Germany 26 magasan képzett munkatársakat foglalkoztat, és ezekben a hetekben új toborzási kezdeményezést indít a régióban, több mint húsz új nyitott pozícióval. A Langweid am Lech-i karbantartó központ teljes kapacitással akár hetven szakembert is foglalkoztathat majd. A Go-Ahead Bayern karbantartási szerződésén túl a langweidi telephelynek minden típusú vasúti járműre további karbantartási kapacitása van, beleértve a harmadik féltől származó járműveket is.

(Borítókép: Védőmaszkot viselő dolgozó egy autógyárban. Fotó: MTI/PAP/Jakub Kaczmarczyk)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.