Az utolsó pillanatban sikerült megegyezniük az érintett feleknek, így nem hiúsult meg egy németországi magánvasút kezdeményezése. A Go-Ahead Bayern (GABY) elnyerte a München–Memmingen–Lindau vasútvonal üzemeltetésének jogát, és pályázatot írt ki vasúti járművek szállítására. Az egyik befutó a Stadler FLIRT motorvonata lett, ám a GABY a karbantartással egy másik céget, történetesen az orosz tulajdonban lévő TMH Internationalt bízta meg.
A Stadler azonban nem volt hajlandó új fejlesztésű járműveit egy olyan cég kezébe adni, amelynek anyacége a kontinens egyik vezető vasútijármű-gyártója.
Végül megszületett az egyezség, de annak részleteivel kapcsolatban a felek kölcsönösen titoktartást vállaltak. Lapunk a Stadlertől mégis megtudta a lényeget: a karbantartást az eredeti megállapodás szerint a TMH végezheti, de a Stadlernek sikerült olyan részletszabályokat kikötnie, amellyel a FLIRT gyártójának érzékeny adatai megvédhetők.
A vita komolyan foglalkoztatta idén nyáron a vasútgyártó szakmát. Az üzemeltető GABY 2018 szeptemberében 22 darab, négy-négy kocsiból álló FLIRT elektromos motorvonatot rendelt a Stadlertől, ám úgy döntött, hogy karbantartásukat kiszervezi a TMH Internationalnek. A Stadler erre válaszul május 6-án közölte, a Go-Aheaddel kötött meglévő szállítási szerződés tiltja, hogy a FLIRT-ök karbantartását versenytárs vasúti gyártókra bízzák, ezért nem hajlandó leszállítani a vonatokat a megrendelőnek.
– A technikai tudás a vállalat legnagyobb kincse – mondta a Stadler szóvivője a Welt am Sonntagnak. A cég attól tartott, hogy ez a tudás versenytársak kezébe kerül. Különösen kritikusan tekintettek arra, hogy olyan orosz vasútijármű-gyártók, amelyek behatolnak az európai piacra, hozzájutnak az üzleti titkokat képező védett technológiához.
A vállalatok több tárgyalási forduló után sem tudtak megegyezni, ezért a Go-Ahead már-már arra készült, hogy a decemberi üzemkezdés biztosítása érdekében lépéseket készít elő cserejárművek biztosítására – tette közzé a Railvolution.net. Végül augusztus közepén megállapodás született, és a Go-Ahead Bayern bejelentette, hogy a Stadler leszállítja a megállapodásban szereplő összes FLIRT motorvonatot. Az elsőt már át is adták augusztusban, míg az utolsó FLIRT-öt októberre tervezik kiszállítani, így a flotta készen áll majd a december 12 -től hatályos új menetrend bevezetésének idejére.
A németországi TMH (TMH Germany) számára valóban korszakos lépés, hogy szeptember 17-én elkészült a cég Langweid am Lech-ben lévő karbantartó központja.
A vállalat több mint 45 millió eurót fektet be a vasúti járművek rendszeres karbantartására szolgáló, korszerű szolgáltatási bázis építésébe.
A TMH Germany tartja karban a következő tizenkét évben a GABY 78 villamos motorvonatból álló flottáját, amelyet 22 FLIRT, 44 Mireo és 12 emeletes Desiro alkot.
A TMH Germany 26 magasan képzett munkatársakat foglalkoztat, és ezekben a hetekben új toborzási kezdeményezést indít a régióban, több mint húsz új nyitott pozícióval. A Langweid am Lech-i karbantartó központ teljes kapacitással akár hetven szakembert is foglalkoztathat majd. A Go-Ahead Bayern karbantartási szerződésén túl a langweidi telephelynek minden típusú vasúti járműre további karbantartási kapacitása van, beleértve a harmadik féltől származó járműveket is.
(Borítókép: Védőmaszkot viselő dolgozó egy autógyárban. Fotó: MTI/PAP/Jakub Kaczmarczyk)