– Tisztában vagyok azzal, hogy a román állam adós maradt a teljes közlekedési infrastruktúra szempontjából. Az elkövetkező ötven évre elegendő rajzunk van, azok gyakorlati megvalósításából viszont nagy a hiány – ismerte el Sorin Grindeanu közlekedési miniszter, utalva az időközben elfelejtett tervekre. Ahogyan a minap a Ziarul Financiar meg is írta: a vasúti infrastruktúra modernizációja egyébként annak ellenére nem halad Romániában, hogy eurószázmilliókat hívtak le erre a célra uniós forrásokból. A bukaresti gazdasági lap szerint az ország tragikomikus rekordot mondhat magának: öt év alatt, a 2015-től 2020-ig terjedő időszakban a villamosított vasúti hálózat mindössze négy kilométerrel gyarapodott. A vasútfelügyeleti tanács kimutatásai szerint 2020-ban 389 pályaszakaszon volt sebességkorlátozás műszaki okokból. Míg az európai zöldmegállapodás célkitűzése értelmében az uniós tagállamokban a belföldi áruszállítás hetvenöt százalékát vasúton és hajón kellene bonyolítani, Romániában a vasút részesedése az áruszállításban alig tizenkét százalék.
A vasútvonalak állapota az 1970-es és 80-as évek műszaki szintjének felel meg, a tehervonatok átlagsebessége 15-17 km/óra – idézte a Maszol erdélyi portál a bukaresti lap cikkét.
A vasúti személyszállítás szintjén sem áll jól Románia. 1985-ben kétszer nagyobb volt a vonatos utazások száma, mint jelenleg. Ennek egyik oka, hogy az elmúlt három évtized alatt 15-20 km/órával csökkent a vonatok átlagsebessége. Több olyan szakasz is van, amelyet nyolcvan évvel ezelőtt rövidebb idő alatt teljesítettek a szerelvények, mint ma. Bár a romániai állami intézmények közül kevés olyan példát lehet említeni, amelynél akkorát romlott a helyzet az elmúlt évtizedekben, a román vasúttársaság, a CFR továbbra is az egyik leginkább alulfinanszírozott cég – idézte az erdélyi Transindex a Hotnews egy korábbi elemzését.
Az utóbbi időben egyre nagyobb gondot jelent a mozdonyok műszaki állapota. Több eset is volt, amikor menet közben kigyulladt vagy lerobbant egy-egy mozdony.