Fejlesztésre éhező romániai vasutak

Négymilliárd eurót használhat fel Románia az uniós helyreállítási alapból a vasúti infrastruktúra fejlesztésére. A közlekedési tárca vezetője szerint majdnem a teljes sínhálózat felújításra szorul.

null
Gyimesfelsőlok, 2016. május 13. A csíksomlyói búcsúba tartó Boldogasszony zarándokvonat halad a Tatros völgyhídon Gyimesfelsőloknál 2016. május 13-án. MTI Fotó: Mohai Balázs Fotó: Mohai Balázs
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Tisztában vagyok azzal, hogy a román állam adós maradt a teljes közlekedési infrastruktúra szempontjából. Az elkövetkező ötven évre elegendő rajzunk van, azok gyakorlati megvalósításából viszont nagy a hiány – ismerte el Sorin Grindeanu közlekedési miniszter, utalva az időközben elfelejtett tervekre. Ahogyan a minap a Ziarul Financiar meg is írta: a vasúti infrastruktúra modernizációja egyébként annak ellenére nem halad Romániában, hogy eurószázmilliókat hívtak le erre a célra uniós forrásokból. A bukaresti gazdasági lap szerint az ország tragikomikus rekordot mondhat magának: öt év alatt, a 2015-től 2020-ig terjedő időszakban a villamosított vasúti hálózat mindössze négy kilométerrel gyarapodott. A vasútfelügyeleti tanács kimutatásai szerint 2020-ban 389 pályaszakaszon volt sebességkorlátozás műszaki okokból. Míg az ­európai zöldmegállapodás célkitűzése értelmében az uniós tagállamokban a belföldi áruszállítás hetvenöt százalékát vasúton és hajón kellene bonyolítani, Romániá­ban a vasút részesedése az áruszállításban alig tizenkét százalék. 

A vasútvonalak állapota az 1970-es és 80-as évek műszaki szintjének felel meg, a tehervonatok átlagsebessége 15-17 km/óra – idézte a Maszol erdélyi portál a bukaresti lap cikkét.

A vasúti személyszállítás szintjén sem áll jól Románia. 1985-ben kétszer nagyobb volt a vonatos utazások száma, mint jelenleg. Ennek egyik oka, hogy az elmúlt három évtized alatt 15-20 km/órával csökkent a vonatok átlagsebessége. Több olyan szakasz is van, amelyet nyolcvan évvel ezelőtt rövidebb idő alatt teljesítettek a szerelvények, mint ma. Bár a romániai állami intézmények közül kevés olyan példát lehet említeni, amelynél akkorát romlott a helyzet az elmúlt évtizedekben, a román vasúttársaság, a CFR továbbra is az egyik leginkább alulfinanszírozott cég – idézte az erdélyi Transindex a Hotnews egy korábbi elemzését. 

Az utóbbi időben egyre nagyobb gondot jelent a mozdonyok műszaki állapota. Több eset is volt, amikor menet közben kigyulladt vagy lerobbant egy-egy mozdony. 

Az állami vasúttársaságnak összesen 450 régi mozdonya van, az utóbbi három évben ezekből mindössze hármat korszerűsítettek. Az Európai Bizottság két évvel ezelőtti jelentése szerint Románia az utolsó helyen állt a vasúti infrastruktúra fejlesztése terén az uniós tagországok között.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Europress/AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.