A Mol ma írta alá a Grupa Lotos SA-val és a PKN Orlennel azt a megállapodást, amelynek eredményeként a magyar vállalat 417 töltőállomást vásárol Lengyelországban. Ezzel a harmadik helyre léphet elő a lengyel üzemanyag-kiskereskedelmi piacon, a lengyelországi töltőállomások száma pedig meghaladja a magyarországi állományt. A felek megállapodtak a megvásárolt hálózat üzemanyag-ellátásáról is – közölte a vállalat.
A lengyel tranzakcióval a Mol a tizedik országba lép be kiskereskedelmi üzletágával, portfólióját 1943-ról 2390 töltőállomásra növeli, kiskereskedelmi hálózatát pedig immár három tenger, az Adriai-, a Balti- és a Fekete-tenger határolja. A vállalat öt márkanév alatt működteti töltőállomásait régiószerte, ebbe beletartozik a nemrégiben megvásárolt 120 OMV Slovenija, valamint Szlovákiában és Magyarországon a 95 új Lukoil töltőállomás is. Ezek a tranzakciók versenyhatósági jóváhagyás alatt vannak.
Az akvizíció megalapozza a Mol növekedését, hiszen az országban a vállalat eddig csak korlátozottan volt jelen. Lengyelország erős gazdasági kilátásokkal és jelentős gépjárműállománnyal, valamint a régióban hatalmas piaci potenciállal, 23 millió tonna éves üzemanyag-fogyasztással és középtávon egy-két százalékos növekedési várakozásokkal bír.
Közös célok
– A Molnak ez a megállapodás jelentős lépés azon a stratégiai átalakulási úton, amelyet 2016-ban kezdtünk el és felgyorsítottunk a tavaly frissített stratégiánkkal – mondta Hernádi Zsolt, a Mol-csoport elnök-vezérigazgatója. Felidézte, hogy az azerbajdzsáni ACG olajmezőben lévő részesedés megszerzése, az új magyarországi poliolüzem építése és a Lengyelországba való belépés mind fontos mérföldkő. – Az akvizíció révén belépünk Kelet-Közép-Európa legnagyobb piacára, és mintegy negyvenmillió potenciális ügyfelet érhetünk el termékeinkkel és szolgáltatásainkkal.
A magyarok és a lengyelek ugyanazzal a történelmi háttérrel rendelkeznek. Közös célunk a kelet-közép-európai régió energiaellátásának biztosítása, és úgy vélem, hogy az észak–déli energiafolyosó ezzel a megállapodással tovább erősödik.
A mai bejelentés nemcsak a Mol, hanem az egész ország sikere, hiszen magyar vállalatként, évtizedek kemény munkájával építettük ki a régió egyik legjelentősebb kiskereskedelmi hálózatát – hangsúlyozta Hernádi Zsolt.
Daniel Obajtek, a PKN Orlen igazgatótanácsának elnöke arról beszélt, hogy hamarosan lezárul a Lotos Group akvizíciója, amely javára szolgál az egész lengyel gazdaságnak, mindkét érintett vállalatnak, az ügyfeleknek, az alkalmazottaknak és a részvényeseknek is. – A folyamat elindítása óta hangsúlyoztuk: prioritás, hogy az összeolvadást számunkra a lehető legnagyobb előnyökkel zárjuk le, és ezt el is értük. A kiskereskedelmi területen egy olyan eszközcserében állapodtunk meg a magyar partnerünkkel, amely a szlovákiai kiskereskedelmi lánc erősítésével közvetlenül előremozdítja a földrajzi terjeszkedési terveinket, csakúgy, mint egy teljesen új, a magyarországi piacra való belépéssel – mondta Daniel Obajtek.
A Mol 2030+ című, közel egy éve frissített stratégiája szerint 2025-ig 2200 egységre bővítené a cég a töltőállomás-hálózatát a kelet-közép-európai régióban. A tranzakció révén ezt a célt már túl is teljesítette a Mol.
Az akvizíció végleges jóváhagyásától függően a megállapodás részeként a Mol összesen 185, azaz Magyarországon 144 és Szlovákiában 41 töltőállomást ad el 259 millió dollárért a PKN Orlennek. A tranzakció zárása a PKN Orlen és a Lotos fúziójának Európai Bizottság általi engedélyezésétől függ.
Lukoil helyett is Mol
A Mol megállapodást írt alá a Normbenz Magyarország Kft. megvásárlásáról is. A társaság 79 töltőállomást üzemeltet Magyarországon Lukoil márkanév alatt. A ma bejelentett megállapodás egy 2021 márciusában lebonyolított akvizíció folytatása, amelynek során a Slovnaft, a Mol-csoport szlovák leányvállalata vásárolta meg a Normbenz Slovakia s.r.o. száz százalékos tulajdonrészét és 16 Lukoil márkanév alatt működő szlovákiai töltőállomást.
– Ez az akvizíció egyrészt lehetőséget teremt arra, hogy több országban is optimalizáljuk az operációnkat, másrészt tovább erősíti regionális pozícióinkat és támogatja hosszú távú vállalati stratégiánk végrehajtását is, amelyben kiemelt szerepet szánunk a fogyasztói szolgáltatások üzletágnak – mondta Ratatics Péter, a Mol-csoport fogyasztói szolgáltatásokért felelős ügyvezető igazgatója.
Borítókép: a Mol székháza Budapesten (Fotó: Kallus György/Világgazdaság)