Magyar e-kereskedő cégek is szerepelnek azon a listán, amelyet a Growww Digital digitális marketingügynökség készített a régió webáruházairól. Az elemzés szerint a 25, legnagyobb nemzetközi piacú cseh, magyar és szlovák e-kereskedelmi webáruház 1500 milliárd forintnyi árbevételt ért el tavaly. A növekedés ennél is imponálóbb volt, a cégek 37 százalékos növekedést értek el egyetlen év alatt, sikerük kulcsa az export és a helyi piacok igényeinek figyelembevétele volt a kutatás szerint.
A magyar ranglistás cégek – a Szállás.hu, a Biotech USA, a Playersroom és a Játéknet – a teljes bevétel kevesebb mint hét százalékát adták, mintegy százmilliárd forinttal. A Játéknet 135 százalékos, valamint a Biotech USA 48 százalékos növekedési rátája átlag feletti. A Szállás.hu árbevétele 16 százalékkal csökkent, ami a koronavírus hatása mellett igen jó eredménynek tekinthető – vélekednek az elemzés készítői.
A listát a cseh Alza vezeti, a 2020-as árbevételük már az ötszázmilliárd forintot is meghaladta. A második helyen 360 milliárd forintnyi árbevétellel a szintén cseh alapítású, de már a lengyel Allegro-csoporthoz tartozó Mall Group áll. A tény, hogy ez a két cég adta a teljes árbevétel 58 százalékát, jól mutatja, hogy az e-kereskedelmi piac meglehetősen koncentrált. Az Alza a hagyományos üzletek árbevételével vetekedő teljesítményét Csehország mellett Szlovákiában, Magyarországon és Németországban érte el.
A régiós toplista sikeres növekedési recepteket jelenthet más vállalkozásoknak is. Számos cég esetében visszatérő elem, hogy nem a hazai márkát vitték változtatás nélkül a környező országok piacára, hanem adaptálták azokat a helyi viszonyokra – jegyzik meg az elemzés készítői.
Az élelmiszer-webáruházat üzemeltető cseh Rohlik-csoportot például Magyarországon Kifli, Ausztriában Gurkl, Németországban Knuspr néven ismerik. A frissesség érzetét a leginkább a helyi kultúrában rezonáló szavakkal adják vissza, így sokkal jobban kötődnek hozzájuk a vevőik – mutat rá a kutatás. A csoport cégei egyébként egyetlen év alatt közel 110 milliárd forintra duplázták az árbevételüket, idén pedig Spanyolország, Olaszország és Románia piacait célozzák meg.