Módszertani és intézményfejlesztések a szakképzésben (X)

A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal 2016. július 1-jétől kezdte meg „A szakképzést végzettség nélkül elhagyók számának csökkentése” című kiemelt projekt megvalósítását.

Forrás: PR-cikk2022. 03. 03. 22:44
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

 

A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal (NSZFH) 2016. július 1-jétől kezdte meg a GINOP-6.2.2-VEKOP-15-2016-00001 azonosító számú „A szakképzést végzettség nélkül elhagyók számának csökkentése” című kiemelt projekt megvalósítását 2,8 milliárd forint vissza nem térítendő támogatás felhasználásával. A projekt célja az Európa 2020 stratégia oktatási célkitűzésével összhangban a végzettség nélküli iskolaelhagyók számának csökkentése, a szakképző intézmények kulcskompetencia-fejlesztő tevékenységének támogatása, az alapkészségek fejlesztését segítő eszközrendszer kidolgozása, a szakképzés eredményességének javítása, valamint az iskolai teljesítmény növelése az egész életen át tartó tanulásra való képesség érdekében.

Az Európai Szociális Alap finanszírozásában megvalósuló projekt három fő tevékenységre összpontosítva valósította meg céljait: módszertani fejlesztések és együttműködések, intézményfejlesztés és informatikai fejlesztés. A közel ötéves munka 2022. március 31-én zárul.

A módszertani fejlesztések és együttműködések egymásra épülő és egymást erősítő elemekből épültek fel. Első lépésként kutatások készültek az alapkészség-fejlesztés pedagógiai-szakmai tartalmának és módszertanának megalapozására, jógyakorlat-gyűjtemény került kialakításra, együttműködések jöttek létre hazai és nemzetközi szereplőkkel, szakmai műhelymunkák valósultak meg a projekt szervezésében. Kialakításra került a tanulók tudás-, és képességszintjének, illetve fejlődésének mérését segítő, digitális környezetben működő mérési-értékelési keretrendszer (országos kompetencia mérés), amely 2018 óta működik. A gyengébben teljesítő tanulók fejlesztését feladatbank és egyéni fejlesztési tervek kidolgozásával támogatták.

A szakképzésben dolgozó vezetők számára szervezetfejlesztést és érzékenyítést támogató vezetői tréning valósult meg 39 helyszínen, összesen 750 fő bevonásával. Az alapkészségek fejlesztésére vonatkozóan 8 tanártovábbképzés jött létre, 60 csoportban 19 helyszínen, közel 900 fő részvételével, emellett pályaorientációval kapcsolatos továbbképzés zajlik 750 fő bevonásával blended formában.

Az Intézményfejlesztési tevékenység keretein belül kidolgozott módszertanok és a továbbképzési programok alapján megvalósuló konkrét – szakképzési centrum és Agrárminisztérium konzorcium szintű – beavatkozásokat a GINOP-6.2.3-17 és a VEKOP-8.6.3-16 kódszámú „A szakképzési intézményrendszer átfogó fejlesztése” című felhívások támogatták, ehhez kapcsolódóan a megvalósuló fejlesztések nyomon követését, valamint egyéni szakmai konzultációkat és kihelyezett szakmai konzultációkat biztosított a standard projektek eredményes lebonyolítása, a sikeres projektzárás elősegítése érdekében.

Informatikai fejlesztések is támogatták a kiemelt célt. A 2019 márciusában bevezetett ESL (Early School Leaving) KRÉTA modul célja preventív jelleggel segíteni az osztályfőnökök és az intézményvezetés munkáját abban, hogy időben felismerjék és azonosítsák a korai iskolaelhagyással veszélyeztetett tanulókat, ezáltal lehetővé téve a beavatkozást, a segítségnyújtást. Emellett tematikus honlap került kialakításra intézményi aloldalakkal és adatszolgáltatási felülettel.

A projektről részletesebb információk ide kattintva találhatók.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.