Az idei fogyasztói körképről sajtóbeszélgetésen Szabó Péter, a Magyar Cetelem Bank elnök-vezérigazgatója számolt be a meglehetősen változékony időszakban tapasztalt fogyasztási és megtakarítási szokásokról. A bank szokásos éves felmérését tavaly novemberben készítette, azonban
a februárban kitört orosz–ukrán háború szükségessé tette, hogy egy kiegészítő felmérést végezzenek.
Novemberben, a járvány után már visszatért a remény a fogyasztók között, európai átlagban 4,7-ről 5,4-re emelkedett az a bizalmi index, amely azt jelzi, hogyan látják a megkérdezettek saját országuk helyzetét 10-es skálán, ez pedig az elmúlt 15 év legjobb átlaga (kétségkívül egy pandémiás mélypont után ez indokolt is). Magyarországon az érték 4,6 lett, ami kisebb, mint az európai átlag, de ez is 15 éves csúcs. Egyéni helyzetüket a magyar fogyasztók 5,1-esre értékelték a skálán.
Arra a kérdésre, hogyan változik a fogyasztók költési, megtakarítási szokása, tavaly novemberben az európaiak 41 százaléka tervezett többet költeni, nálunk ez csak 21 százalék volt. Novemberben a következő 12 hónapra csökkent a megtakarítási hajlandóság, hisz alig várták, hogy indulhasson a fogyasztás a korlátozások megszűnése után, ebben csak Franciaország volt kivétel. Az infláció tavaly novemberben már érzékelhető volt, harminc százalék érzékelte a vásárlóereje csökkenését, nálunk ez 46 százalék volt, miközben húsz százalék még azt érzékelte, hogy nőtt a vásárlóereje.
Ami a háború utáni felmérést illeti: arra a kérdésre, hogy milyen hatással volt fogyasztási szokásaira maga a háború, 65 százalék válaszolta, hogy nem változtatott, húsz százalék lemond egy nagyobb beruházásról, 9,1 százalék növeli megtakarításait, kilenc százalék pedig azt nyilatkozta, hogy élelmiszert, alapvető termékeket halmoznak fel. Ezek alapján látható, hogy
alapvetően nem forgatta fel a fogyasztási szokásokat a háború, csak némi óvatosságot okozott.
Arra a kérdésre viszont, hogy mennyire érinti az infláció, 65 százalék mondta, hogy negatív hatással van rá, ezen belül 15 százalék, akit nagyon negatívan érint. A Cetelem ügyfélkörében csak kis hányad válaszolta, hogy teljesen el tudja kerülni az infláció hatásait.