Az elektromos autók iránti élénk keresletnek köszönhetően júliusban tovább élénkült a kínai autópiac. A China Passenger Car Association (PCA) iparági szövetség Pekingben közzétett adatai szerint 1,84 millió járművel az ország autókereskedői valamivel kevesebbet adtak el, mint az előző hónapban, de bő ötödével többet, mint 2021 júliusában. Az elektromos járművek adták az eladások több mint negyedét, 486 ezer darabot. A PCA az e-autó-eladások hatmilliós növekedésével számol az év egészében a korábbi 5,5 milliós cél után. Ez kétszer annyi lenne, mint az előző évben – és a szövetség továbbra is óvatos előrejelzésről beszél. A Kínában tapasztalható szigorú pandémiás zárlat és a chipek hiánya miatt megállt a piac bővülése. Az utóbbi hónapokban azonban a hatóságok vásárlási ösztönzőkkel próbálták élénkíteni a piacot, különösen az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek esetében.
Mivel Kína a legfontosabb egységes piac a nagy német autógyártók számára, a jelenlegi adatok reményt keltőek a számukra. Csakhogy ez azt is megmutatja, hogy az európai autóipar milyen mértékben van kitéve a kínai keresletnek. Erős függőség alakult ki, amelyeket Kína akár politikai nyomásgyakorlásra használhat.
Oroszország ukrajnai háborúja a politikai kockázat veszélyét is felszínre hozta. – Az elmúlt harminc év zavartalan globalizációs korszaka lejárt – mondta Max Zenglein, a berlini Merics Intézet munkatársa az Automobilwoche.de kérdésére. Szerinte a Kínával való együttműködésre vonatkozó gazdasági döntésekben nagyobb súlyt kell helyezni a politikai kockázati tényezőkre, mint eddig. A Német Nagykereskedelem, Külkereskedelem, Szolgáltatások Szövetsége (BGA) szerint a diverzifikációs törekvések már zajlanak – mondta Dirk Jandura, a BGA elnöke.
Hosszú távon alternatív értékesítési piacok jöhetnek létre például Észak- és Dél-Amerikában, de Indiában és Afrikában is. De a függés oldása sok időt vesz igénybe és magas költségekkel jár.
A Német Gazdaságkutató Intézet (DIW) szkeptikusabban szemléli a Kínától való nagyobb függetlenség lehetőségeit. Az olyan vállalatok, mint a Volkswagen, nyereségük majdnem felét Kínában termelték – mondta Marcel Fratzscher, a DIW elnöke.
Több mint ötezer német vállalat tevékenykedik Kínában, és ezzel egymillió munkahelyet biztosítanak Németországban.
A német export nyolc százaléka megy a népköztársaságba. A német importfüggőség olyan stratégiailag fontos termékek esetében áll fenn, mint a lítiumakkumulátorok vagy a ritkaföldfémek – derül ki a kínai Német Kereskedelmi Kamara (AHK) jelentéséből.
Borítókép: Egymillió munkahely múlik azon Európában, hogy miként alakul Kínával az együttműködés (Fotó: Milan Jaros/Getty Images)