Sajátos gazdasági környezetben köszöntött be az idei Black Friday-szezon, amely sok országban, így Magyarországon is túlhaladt az amerikai hagyományokon.
Bár eredetileg ez a kezdeményezés az Egyesült Államokban a hálaadást követő péntekre esik (idén november 25-re), az ezzel kapcsolatos akciók Magyarországon már november közepén elindultak. A vásárlási láz több napon át tart, amikor a kiskereskedők hihetetlen akciókkal, kedvezményekkel árulják a portékáikat.
A kivételes helyzet indoka az infláció: rengeteg termék ára jóval magasabb lett. A különböző nagy értékű eszközökre, például okostelefonra, laptopra, játékkonzolra takarékoskodó fiatalok számára mégis jó lehetőséget kínálhatnak az árleszállítások – írja összeállításában a K&H.
A Black Friday-napokat jellemző nyüzsgésben ugyanis tényleg vannak olyan termékek, amelyek ára jóval alacsonyabb a megszokottnál. Ha megvan a célpont, akkor a cikkszám alapján érdemes internetes keresőkkel vagy árukereső oldalak segítségével ellenőrizni, melyik boltban, online áruházban a legolcsóbb a termék – javasolja a bank.
Lehetnek ugyanis jelentős eltérések az akciók ellenére is. Sőt ha egy nagy, ismert gyártó termékéről van szó, akkor a cég saját webshopjában is ajánlott megnézni, mert ők is jelentős árleszállítással tehetik vonzóbbá a termékeiket.
A karácsonyi ajándékok megvásárlását amúgy sem ajánlott az utolsó pillanatra hagyni. Internetes rendelés esetén előfordulhat, hogy több időt vesz igénybe a kiszállítás, mint az év más időszakában.
Ha valaki minél gyorsabban szeretne hozzájutni a termékhez, akkor érdemes olyan internetes kereskedőt választania, amelyik rendelkezik csomagátvevő ponttal.
Az e-kereskedelemben a vásárlónak joga van meggondolnia magát. Erre 14 nap áll rendelkezésére, és ez a lehetőség minden konyhai és kisháztartási eszközre is vonatkozik. Fontos azonban fejben tartani, hogy ha valaki meggondolja magát, akkor a termék visszaküldésével kapcsolatos költségeket neki kell állnia. A kereskedőknek pedig a termék visszaérkezését követő 14 napon belül vissza kell fizetnie a teljes vételárat a vásárló részére – hívja fel a figyelmet Lucza András, a Sencor SDA Divízióvezetője.
Műszaki cikkeknél, háztartási gépeknél, illetve konyhai gépeknél gyakori kérdés, hogy vajon mennyi egy adott termékre a jótállási idő. Általánosságban elmondható, hogy bruttó tíz- és százezer forint közötti vételár esetén egy év, míg a százezer forint feletti gépeknél két év a jótállási idő, 250 ezer forint felett pedig három évet köteles vállalni a kereskedő. A gyártók azonban adhatnak ennél kedvezőbb feltételeket is, amely lehetőséggel kizárólag magánszemélyek élhetnek.
Az akciók szabályai azonban évről évre szigorodnak, amelyekkel elsősorban a fogyasztók érdekeit védik. 2022. május 28. óta minden hazai kereskedőnek egyértelműbb szabályok szerint kell feltüntetnie az árakat annak érdekében, hogy a fogyasztók tájékozottan mérlegelhessék az akciós ajánlatokat. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a jogszabály-változásokat követően egy átfogó gyorselemzéssel vizsgálta át, hogy egy mintaként kiválasztott, gyakori árleszállításokat és kuponakciókat tartó szektor szereplői, a ruházati termékeket forgalmazó hazai webshopok milyen lépéseket tettek a fogyasztók megfelelő tájékoztatásáért.
A nemzeti versenyhatóság oktatóvideóval támogatja a kereskedőket a jogszerű árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatban azért, hogy a magyarok könnyebben mérlegelhessék az ígért kedvezményeket. A GVH filmje szorosan kapcsolódik ahhoz a kampányhoz, amit a hivatal az idei Black Friday-akciók időszakában indított a közösségi oldalán.
A gyorselemzés eredményei alapján a hatóság több javaslatot fogalmazott meg a kereskedőknek, amelyeket egy oktató-tájékoztató videóban foglalt össze. A kép- és hanganyag közérthető módon, pozitív és negatív példákon keresztül mutatja be a megújult jogi követelményrendszert, egyúttal segítséget nyújtva a feltárt, jellemző árfeltüntetési problémák kiküszöböléséhez.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Havran Zoltán)