– Mint a rakéta lőtt ki a webáruházak forgalma azokban a hetekben, amikor még az utcára sem mentünk ki, ha nem volt muszáj. 2020 tavaszán akadtak olyan időszakok, amikor 50 százalékkal is megugrott az internetes vásárlások volumene. Összességében a pandémia első esztendejében, éves visszatekintésben általában a havi 30-40 százalékos forgalomnövekedés volt a jellemző, ami 2021-ben már 20 százalék alá esett vissza – idézte fel kérdésünkre az elmúlt időszak folyamatait Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára.
– Aztán a forgalom volumennövekedése egyre lassult: 2022 első 11 hónapjából az első fél év még növekedést mutatott, a mélypontot pedig egyértelműen a novemberi, 10 százalékos volumencsökkenés jelentette.
Decemberi adatok híján az éves forgalom változását még nem lehet értékelni, de az biztos, hogy az emberek jelentős számban tértek vissza a hagyományos „kézzel fogható” vásárláshoz az internetes rendeléstől
– fűzte hozzá a szakember. Egyfelől a hosszú bezártság után mindenki szívesen szabadult ki – véli Vámos György. – Másfelől a karácsonyi vásárlási időszakra nemcsak a webáruházak fejlesztettek, hanem új boltok is nyíltak. De gyakran előfordul például, hogy csak azért megy be a vásárló az áruházba, hogy a kiszemelt portékát a kezébe vegye, felpróbálja, megtapogassa, majd utána hazamegy és megrendeli ugyanazt interneten oda, ahol megszemlélhette „élőben” is – hoz egy tipikus példát a szakember.
A szakember szerint biztosan nem esik vissza tartósan a webáruházakból való vásárlás volumene, főleg az új év második felétől – amikortól várhatóan kedvezőbben alakulnak majd az inflációs adatok – újra megkezdődik egy felfutási szakasz. Ugyanakkor ne feledjük – figyelmeztet a főtitkár –, hogy
az élőben vásárlás sokak számára önmagában élményt jelent. Sokan járnak szívesen újra személyesen akár a plázákba, akár a közértbe vagy a piacra.
A sok szabály és tiltás erdejében a másik sokakat érintő internetes „kényszer” a banki ügyintézéseknél következett be. Szinte egyik napról a másikra kellett a bankok, biztosítók ügyfeleinek átszokni a digitális bankolásra, amelyen belül egyre inkább a telebankos megoldás vált népszerűvé.