Alapvetően határozza meg ebben a szezonban a gabona-világpiacot, hogy Oroszország felmondta az ukrán gabona fekete-tengeri kikötőkből történő biztonságos elszállítását lehetővé tevő megállapodást. Ez egyértelmű jele annak, hogy Oroszország erőfeszítéseket tesz Ukrajna élelmiszerexportjának akadályozására – hívják fel a figyelmet a fejleményekre a gabonapiaci szakértők. A Világgazdaság cikke szerint ennek a lépésnek hatása van az ukrán gazdálkodókra, akik attól tartanak, hogy gabonájuk nem jut el a külföldi felvásárlókhoz, ezért a következő szezonban kevesebbet vetnek. Ez növeli a globális készletek miatti aggodalmakat, nem is alaptalanul, hiszen Ukrajna még a 2022–2023-as szezonban is – az orosz invázió első teljes évében – a hatodik legnagyobb búzaszállító, a kukoricából pedig a harmadik. Oroszország és Ukrajna egyébként együtt mintegy 110-120 millió tonna búzát termel, vagyis a világ összes termelésének hetedét-nyolcadát adják, az összes exportból viszont normál viszonyok között ennél nagyobb arányban, 25 százalékkal vették ki a részüket.
A dunai kikötők megnövekedett kockázata miatt a kereskedők mérlegelik a fennmaradó ukrajnai gabonaexport-útvonalak életképességét. Vannak olyan szárazföldi utak, ahol teherautóval vagy vasúton szállíthatják a gabonát, de a szakértők szerint ez nem lenne gyors, ahogy olcsó sem.