Mintegy kétharmados kapacitáson termeltek tavaly a német autógyárak a főként az elektromos járművek iránti alacsony kereslet miatt. Az Audi emiatt egy egész telephely fenntartását is mérlegre tette, és példáját más gyárak is követhetik – mondta Stefan Bratzel iparági szakértő, a Bergisch Gladbach-i Centre of Automotive Management (CAM) munkatársa a dpa hírügynökségnek.
„Mindenkinek el kell gondolkodnia azon, hogy mennyi termelésre van szüksége, és hol lehet ezeket a gyártási kapacitásokat a lehető legversenyképesebb költségekkel kiépíteni” – fejtette ki Bratzel a dpa hírügynökségnek adott interjúban, amit a távirati iroda szemlézett.
A Volkswagen, a BMW, a Mercedes és a többi autógyár németországi üzemei tavaly átlagosan csak kapacitásuk alig több mint kétharmadát használták ki
– derül ki a Marklines adatelemző cégnek a dpa hírügynökség számára készített elemzéséből. Az adatok alapján az összes németországi telephely együttesen évi 6,2 millió autót tudna szállítani.
Utoljára 2011-ben közelítették meg ezt a számot, akkor majdnem 5,9 millió autót gyártottak Németországban. Tavaly viszont alig több mint 4,1 millió autó készült Németországban, és a német autóipari szövetség (VDA) szerint ennek is a háromnegyedét exportálták. Bár ez is jóval több, mint a pandémia és az alkatrészhiány éveiben, amikor 3,1 millió autó hagyta el az üzemeket. Az utolsó évben, amikor ezek a problémák még nem érintették a német autógyártást, 2019-ben 4,7 millió autó gördült le a gyártósorokról.
A helyzet az idén sem tűnik biztatónak, mert a VDA szerint 2024 első felében, január-júniusban 2,1 millió, a 2023-as bázisnál kilenc százalékkal kevesebb autó készült.
A Marklines adatai nagy szóródást mutatnak a különböző márkák és azok telephelyeinek a kapacitáskihasználtsága között. Míg a Porsche Stuttgartban majdnem teljes, közel százszázalékos kihasználtsággal dolgozott 2023-ban, az Audi Ingolstadt és a BMW München pedig közel kilencvenszázalékossal, addig az Opel Eisenach még a potenciális kapacitásának harminc százalékát sem érte el. Több nagy telephely csak kapacitásának mintegy a felén működött, köztük a VW és a Mercedes-Benz fő üzemei Wolfsburgban és Sindelfingenben. A Berlin melletti Grünheide-ben működő Tesla-gyár, amely 2022-ben kezdte meg a termelést, szintén csak 51 százalékos kihasználtsággal működött.