Búcsút veszünk a piros Flirt szerelvényektől

Tíz év alatt összesen több mint nyolcvanmillió kilométert futottak a hazai pályákon, elérkezett a 2007 és 2010 között forgalomba állított hatvan piros FLIRT nagygenerálozásának az ideje. A munkálatokat Celldömölkön végzik el két év alatt.

Magyar Nemzet
2020. 04. 27. 18:39
Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első két FLIRT-vonatot a MÁV a Budapest–Pusztaszabolcs–Dunaújváros vonalon állította forgalomba 2007. április 6-án. A Stadler a hatvanadik szerelvényt 2010. február 12-én adta át a MÁV-nak. Az azóta eltelt tíz év alatt a piros FLIRT-ök, ezek a fürge és csendes villamos motorvonatok a Budapest agglomerációjában élőknek a mindennapok részévé váltak, és az ingázást, iskolába vagy munkába járást egészen más dimenzióba emelték.

A rendszerváltás előtti időben gyakorlatilag ismeretlen volt az alacsony padlós, elektromos, légkondicionált elővárosi motorvonat. Az uniós csatlakozást követően nyílt lehetőség korszerű járművek beszerzésére közösségi forrásokból. A 2006-os közbeszerzésből az akkor idehaza még kevéssé ismert svájci családi vállalkozás, a Stadler került ki győztesen. Azóta több mint 120 FLIRT teljesít szolgálatot a magyar pályákon, megkezdődött az emeletes KISS-ek leszállítása, a cég gyárat épített Szolnokon, ahol alumínium kocsiszekrényeket és forgóvázakat gyártanak.

A fokozatosan bővülő flotta öt év alatt negyvenmillió kilométert futott, így nem tévedhetünk nagyot, ha azt mondjuk, hogy a teljes létszámú hatvanas széria 2010 és 2020 között legalább nyolcvanmillió kilométert teljesített. Ideje, hogy kapjanak egy komolyabb generált, nagyszervizt, valamint a felszereltségüket és a színüket is hozzáigazítsák az azóta vásárolt FLIRT-ökéhez. Az első közbeszerzéskor leszállított hatvan motorvonat korszerűsítése érdekében a MÁV-Start Zrt. a Stadler Konzorciummal (Stadler Trains Magyarország Kft., Stadler Magyarország Vasúti Karbantartó Kft., G-SIS Integrations Informatikai Zrt.) kötött szerződést. A kormány 4,9 milliárd forint európai uniós forrással támogatja az elővárosi motorvonatflotta egységesítését.

A 2006 és 2010 között beszerzett motorvonatok műszakilag azonosak a 2013–2016 között beszerzett 63 járművel, azonban a későbbi beszerzésű flottába már az időközben megváltozott utazási igényekhez igazított részegységek kerültek.

Ezért döntött úgy a vasúttársaság, hogy a régebbi flotta felszereltségét az újabb, kék-fehér színű FLIRT-ökhöz igazítja. Az egységesítés érdekében korszerűsítik az utastájékoztató-rendszert, amelynek köszönhetően monitorokon lehet majd értesülni a várható érkezési és indulási időkről, a csatlakozási lehetőségekről, valamint a rendkívüli eseményekkel kapcsolatos tudnivalókról. Laptopok, mobiltelefonok töltéséhez használható aljzatokat és USB-töltőket szerelnek be az ülések mellé. Továbbfejlesztik az ajtóknál beszerelt mozgássérült-emelőket. A mosdók belső felületét graffiti- és karcálló fóliával fedik be.

A vakok és gyengén látók egyértelmű eligazodása és tájékoztatása érdekében Braille-írásos szövegeket helyeznek el a fedélzeten. Korszerűsítik a videós térfigyelő rendszert. A járművezetők a vezetőállásban tableten követhetik az aktuális menetrendet. A piros járművek az újabbakkal megegyező kék-fehér külső színvilágot kapnak, a színezés 2023 végére készülhet el mind a hatvan motorvonaton.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.