Napok óta a helyszínen kutatnak a brit felfedező, Sir Ernest Shackleton hajója, az Endurance roncsai után a Weddell-tengeren. A robot tengeralattjárók abban a reményben vizsgálják az óceán fenekét, hogy rátalálnak a több mint száz éve elsüllyedt híres hajóra. Az Antarktisz meghódítására indult Shackleton és legénysége 1915-ben hagyta el a jégtáblák által összetört Endurance-t, amely háromezer méter mélyre süllyedt.
A déli sarkkörön 1773 elején először áthajózó James Cook csupán jéghegyeket látott, az első szárazföldet, a Déli-Shetland-szigeteket kétszáz éve, 1819-ben fedezték fel. Egy évvel később a Vosztok hajó fedélzetén érkezők az Antarktiszt is megpillantották. Újabb egy év elteltével (1821. február 7-én) az amerikai John Davis kapitány személyében az első ember szállt partra a jégbe fagyott földrészen. A kontinens partvonalának meghatározása után a kutatók annak belsejét szerették volna felfedezni, elsősorban a Déli-sarkot akarták elérni.
Az angol–ír származású Ernest Shackleton a Birodalmi Transz-Antarktikus Expedíció tagjaként már 1908-ban a Déli-sark felé tartott, ám 180 kilométerrel a cél előtt vissza kellett fordulnia. Miután 1909 tavaszán az amerikai Robert Peary elérte az Északi-sarkot – bár az elsőségét sokan kétsége vonják –, a Déli-sark felfedezése maradt a többieknek. A norvég Roald Amundsen 1911. december 14-én elsőként érte el azt, a brit Robert Falcon Scott 1912. január 17-én jutott el oda, és megdöbbent, hogy a norvég egy hónappal megelőzte. Scott és társai a visszavezető úton életüket vesztették – mindössze egynapi járásra voltak a biztonságot jelentő bázisuktól.
Az elsőségről lemaradó Shackleton új célt talált: elérni a sarkot, majd átkelni a teljes kontinensen. Elképesztő terv volt, hiszen 2800 kilométert kellett menni az ismeretlen földrészen. A felfedező azt találta ki, hogy az Antarktisz két, átellenes pontjára egy-egy hajó indul. Shackletonék nagyjából a Tűzföld felől érkezve, az Endurance (Kitartás) nevű hajó fedélzetéről partra szállva indulnak útnak, a másik hajó (Aurora) legénysége pedig az ellenkező irányból halad a kontinens belsejébe, hogy utánpótlást biztosító raktárakat telepítsen a szemből érkező expedíció tagjainak. Az első világháború kitörése sem írta felül a terveket – a várható nehézségeket nem titkoló Shackleton hamar összeszedte a két hajó 2828 fős személyzetét.