Hongkonggal, Szingapúrral versenyez Srí Lanka

Rendkívül ambiciózus fejlesztési program kivitelezésébe fogott Srí Lanka, amelynek során egy új, komplett várost terveznek felhúzni a jelenlegi főváros, Colombo egyik tengerparti szakaszának „kitolásával”. A kínai befektetésből létesülő modern Kikötőváros (Port City) délkelet-ázsiai és közel-keleti minták alapján épül.

Mártonffy Attila
2019. 03. 31. 8:59
A master project plan is displayed at Colombo Port City construction site during the Sri Lanka's Prime Minister Ranil Wickremesinghe's visit in Colombo
Kínai befektetők is kiszemelték az ambiciózus tervet Fotó: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több világváros is lebegett a Srí Lanka-i kormány szeme előtt, amikor elhatározta, hogy a szigetországban is felépítenek egy Hongkonghoz, Szingapúrhoz vagy Dubajhoz hasonló metropolist.

Ki is néztek a fővárosban, Colombóban egy 270 hektáros – nagyságra körülbelül London központi részének megfelelő – tengerparti területet, s 1,4 milliárd dollár induló tőkével elkezdték a beruházást.

Maga az ötlet, hogy egy Srí Lanka-i város is rivalizáljon a világ vezető pénzügyi központjaival, nem új. Először 2004-ben merült fel a gondolat, a tervek kivitelezése azonban még egy évtizeddel ezelőtt is elképzelhetetlen volt.

Kínai befektetők is kiszemelték az ambiciózus tervet
Fotó: Reuters

1983-ban brutális polgárháború kezdődött a kormányhadsereg és a tamil kisebbség lázadó csoportja, a Tamil Tigrisek között. A konfliktus 2009-ben ért véget, s a több százezer polgári lakos életét követelő háború költségei meghaladták a kétszázmilliárd dollárt – emlékeztet a Business Insider szakportál.

Kevesebb mint tíz éven belül Srí Lanka kidolgozott egy tervet, amelynek értelmében nagyarányú munkaerőpiaci és gazdaságfejlesztési programokat fognak megvalósítani a fővárosban. Colombo a sziget legnépesebb települése, lakosainak száma a központi városrészekben 750 ezer fő. Az új városfejlesztési elképzelések szerint a főváros lakossága idővel megkétszereződne.

Időközben kínai befektetők is felfedezték az országot, s jelentős infrastrukturális beruházásokat hajtottak végre. A partnerséget azonban felhők árnyékolták be, miután Srí Lankának gondja támadt a hitelek visszafizetésével, s Kínát azzal vádolták, hogy gazdasági jelenléte révén politikai befolyásra törekszik. 2014-ben Ranil Wickramasinghe miniszterelnök végül felfüggesztette a Port City projektet, mivel a tengerparti területek károsodása miatt kezdett aggódni.

Ez viszont felbőszítette a beruházó China Communications Construction Companyt, amely arra panaszkodott, hogy a munkálatok leállása miatt napi 380 ezer dollárt veszít.

2016-ban ismét elindult a projekt, csak szigorúbb környezetvédelmi feltételekkel. A kivitelező China Harbour Engineering Company (CHEC) szerint a projekt még így is a terveknek megfelelően halad, s a területek tengertől való visszanyerése és az infrastruktúra kiépítésének első szakasza 2020-ra befejeződik. Maga Port City teljes egészében 2041 épül majd fel, s ennek költségei elérhetik a 15 milliárd dollárt.

Mivel a projekt lényegében a tenger parti medrének feltöltéséről és az így nyert szárazföld beépítéséről szól, a CHEC különleges kotrógépekkel mintegy 65 millió köbméter homokot „fecskendez” a tengerfenékről a feltöltendő területre.

Persze környezetvédők is hallatták a hangjukat, kifogásolva, hogy elpusztítják a tengeri élővilágot, s ezzel a helyi halászok megélhetése is veszélybe kerül.

A kivitelező így kénytelen messze elkerülni a szirtek élővilágát és a halászati területeket. A CHEC arra is kötelezte magát, hogy három év alatt hétmillió dollárt juttat a halászati szövetkezeteknek költségeik megtérítésére. A feltöltés egyébként már kilencven százalékban megvalósult, s a munka előreláthatólag júliusra fejeződik be.

A 270 hektár feltöltött területből 173 hektárt piaci alapon értékesítenek bankoknak, kereskedelmi, turisztikai cégek, illetve lakóingatlanok számára – a kormány ezzel akarja Port Cityt Délkelet-Ázsia egyik pénzügyi központjává tenni. Az ipari tevékenységet viszont nem lehet folytatni.

A kereskedelmi létesítmények, bevásárlóközpontok mellett szabadidőpark is helyet kap, s kulturális intézményekben, sportolási lehetőségekben sem lesz hiány. Colombóban nyolcvanezer lakossal és mintegy napi 250 ezer ingázóval számolnak, s úgy tervezik, Port Citynek saját önkormányzata lesz.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.