Több világváros is lebegett a Srí Lanka-i kormány szeme előtt, amikor elhatározta, hogy a szigetországban is felépítenek egy Hongkonghoz, Szingapúrhoz vagy Dubajhoz hasonló metropolist.
Ki is néztek a fővárosban, Colombóban egy 270 hektáros – nagyságra körülbelül London központi részének megfelelő – tengerparti területet, s 1,4 milliárd dollár induló tőkével elkezdték a beruházást.
Maga az ötlet, hogy egy Srí Lanka-i város is rivalizáljon a világ vezető pénzügyi központjaival, nem új. Először 2004-ben merült fel a gondolat, a tervek kivitelezése azonban még egy évtizeddel ezelőtt is elképzelhetetlen volt.

Fotó: Reuters
1983-ban brutális polgárháború kezdődött a kormányhadsereg és a tamil kisebbség lázadó csoportja, a Tamil Tigrisek között. A konfliktus 2009-ben ért véget, s a több százezer polgári lakos életét követelő háború költségei meghaladták a kétszázmilliárd dollárt – emlékeztet a Business Insider szakportál.
Kevesebb mint tíz éven belül Srí Lanka kidolgozott egy tervet, amelynek értelmében nagyarányú munkaerőpiaci és gazdaságfejlesztési programokat fognak megvalósítani a fővárosban. Colombo a sziget legnépesebb települése, lakosainak száma a központi városrészekben 750 ezer fő. Az új városfejlesztési elképzelések szerint a főváros lakossága idővel megkétszereződne.
Időközben kínai befektetők is felfedezték az országot, s jelentős infrastrukturális beruházásokat hajtottak végre. A partnerséget azonban felhők árnyékolták be, miután Srí Lankának gondja támadt a hitelek visszafizetésével, s Kínát azzal vádolták, hogy gazdasági jelenléte révén politikai befolyásra törekszik. 2014-ben Ranil Wickramasinghe miniszterelnök végül felfüggesztette a Port City projektet, mivel a tengerparti területek károsodása miatt kezdett aggódni.
Ez viszont felbőszítette a beruházó China Communications Construction Companyt, amely arra panaszkodott, hogy a munkálatok leállása miatt napi 380 ezer dollárt veszít.
2016-ban ismét elindult a projekt, csak szigorúbb környezetvédelmi feltételekkel. A kivitelező China Harbour Engineering Company (CHEC) szerint a projekt még így is a terveknek megfelelően halad, s a területek tengertől való visszanyerése és az infrastruktúra kiépítésének első szakasza 2020-ra befejeződik. Maga Port City teljes egészében 2041 épül majd fel, s ennek költségei elérhetik a 15 milliárd dollárt.