A vártnál gyorsabban épül a Török Áramlat gázvezeték

A TASZSZ szerint Putyin a beruházási projektek közül kiemelte a Török Áramlat gázvezeték jelentőségét, amelynek nemrégiben kapcsolták össze a szárazföldi és tengeri szakaszát.

Mártonffy Attila
2019. 04. 09. 6:44
A worker checks the valve gears in a natural gas control centre of Turkey's Petroleum and Pipeline Corporation
Az év végére befejezhetik a munkálatokat Fotó: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vlagyimir Putyin orosz államfő tegnap méltatta az orosz–török kereskedelmi és beruházási kapcsolatok fejlődését abból az alkalomból, hogy Moszkvában fogadta Recep Tayyip Erdogan török elnököt.

A TASZSZ orosz hírügynökség szerint Putyin a beruházási projektek közül kiemelte a Fekete-tenger alatt húzódó Török Áramlat gázvezeték jelentőségét, amelynek nemrégiben kapcsolták össze a szárazföldi és tengeri szakaszát.

A munkálatok egyébként a vártnál gyorsabban haladnak, így a Gaz­prom orosz gázipari óriás arra törekszik, hogy a csöveket mielőbb továbbvezesse Euró­pa felé – írja a Neue Zürcher Zeitung.

Az év végére befejezhetik a munkálatokat
Fotó: Reuters

A svájci lap arra is rámutat: a vezetékrendszer elkészülésével Ukrajna kikerül az Európába szállítandó orosz gáz forgalmazásának, illetve továbbításának útvonalából, s tartalék szerepre kényszerülve jelentős tranzitdíjaktól esik el.

Jelenleg a Gazprom által exportált földgáz negyven százaléka halad Ukrajnán keresztül, ez mintegy nyolcvanmilliárd köbmétert jelent. (Az Ukrajnát ugyancsak kikerülő Északi Áramlat 2 további ötvenötmilliárd köbmétert fog szállítani Németországba.)

A Török Áramlat a tervek szerint ez év végén kezd üzemelni, és évi 31 és fél milliárd köbméter gázt továbbít majd Törökországba, bár ez a mennyiség csak a fele annak, amennyit az EU által 2014-ben meghiúsított másik tervezett vezeték, a Déli Áramlat szállított volna hasonló útvonalon.

Az elképzelések szerint a vezeték Törökországból Bulgáriába, Szerbiába, Magyarországra és Szlovákiába menne tovább, ám a Kommerszant orosz lap szerint a Gazprom még nem döntött erről.

Egy kis nehézségbe ütközik ugyanis a tranzit: Brüsszel építési tilalma még mindig él Bulgáriára vonatkozóan, hacsak Szófia nem tesz a projektbe másfél milliárd euró saját forrást – márpedig ez elemzők szerint nagy összeg a balkáni országnak.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.