Leszálltak a földre a repülők utasai

Az utasok is igyekeznek és figyelnek a higié­niára.

2020. 03. 23. 13:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zsófia: Mi annyit vettünk észre először a hírek hatásaiból, hogy elkezdtek járatokat törölni. Körülbelül egy, másfél hónapja csak egyet-egyet, viszont az elmúlt két hét egészen kaotikus és kiszámíthatatlan volt. Folyamatos járattörlések és beosztásváltozások vannak, jelenleg is. Én személy szerint nem bánom azt, hogy nem dolgozunk kilencven-száz órákat egy hónapban – nagyjából ennyi az átlag, amennyit a levegőben töltünk –, de sokaknak jócskán csökkent az óraszámuk, ez pedig majd az anyagiakban lesz érezhető. Az viszont tény, hogy nagyon kevés utasunk maradt, ez pedig nem csak a mi légitársaságunkat érinti, az összes többit is.

Minden megváltozott az egykor zsúfolt légikikötőkben
Fotó: Reuters

Maszkot és kesztyűt viselhetünk, a cég úgy határozott, ez mindenkinek saját döntése. A kollégáim kilencven százaléka nagyon figyel másokra és magára is szerencsére, ez pedig nem csak a maszkok megjelenésében érhető tetten, de jellemző a fegyelmezettség és a gyors reagálás egy-egy hirtelen változásra. A cégem telephelyén működő egészségügyi szolgálat elrendelte a repülőgépek személyzetének kötelező szűrését minden járat után, illetve már nem lehet semmilyen vízummal sem beutazni Dubajba; mi a munkánkból ­adódóan természetesen bejöhetünk. A távoli célállomásokon való alvás idején nem ajánlott a hotel elhagyása. Ezt nem tiltják és nem is ellenőrzik, de egyértelmű, hogy a legtöbbünk nem is kívánkozik ki a szobából azokban a városokban, ahol nagy a fertőzésveszély. Személyesen én nem tapasztaltam pánikot az utazások során, de hallottam olyan első osztályon utazó személyről, aki tiltakozni kezdett, mert a kabinban lévő egyik utas félrenyelt és köhögött. De ez nem jellemző, az utasok is igyekeznek és figyelnek a higié­niára. Ugyan a cég is külön energiát fektet a gépek fertőtlenítésébe, takarításába, de az utasok mintegy fele hord maszkot, kesztyűt, hoz magával fertőtlenítőt.

A válság szárnyai

A csőd szélére kerülhet a légiipar a koronavírus-járvány elhúzódása esetén. Szakértői becslések szerint március közepéig mintegy 880 milliárd dolláros kár érte a légi közlekedést az országok által elrendelt korlátozások és az utazások lemondása miatt. Európa második legnagyobb légitársasága, a német Lufthansa repülőgépeinek a 90 százalékát használaton kívül helyezte – 763 gépéből jelenleg 700 a földön van. A vállalat vezérigazgatója, Carsten Spohr szerint minél tovább tart a válság, annál kevésbé garantálható a légi közlekedés jövője állami segítség nélkül. Az Európában jelenleg leginkább érintett Olaszországban a repülőjáratok 74 százalékkal zuhantak a korábbiakhoz képest. Hasonló állásponton van a Ryanair vezetője: Michael O’Leary bejelentette, hogy ideiglenesen a felére csökkentik a személyzet fizetését, és a legkedvezőbb forgatókönyv szerint is legalább három hónapos leállásra készülnek. A magyarországi székhelyű WizzAir szinte mindennap beszámol újabb járatok törléséről, de abban bíznak, hogy április végére megállítják a járványt, és nyárra normalizálódhat a helyzet. (B. A.)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.