Nigériai származású háztartási alkalmazott eladó. Új tartózkodási engedéllyel, érvényes dokumentumokkal. Harmincéves, tiszta, és nagyon dolgos. Ára ezer dollár – ezzel a szöveggel adott fel hirdetést a Facebookon egy libanoni férfi, képet is csatolva az „áruról”. Hogy érkezett-e licit, azt nem tudni, a közösségi-média piacteréről persze azonnal leszedték a bejegyzést, a hirdetőt őrizetbe vették, az eladásra kínált nőt pedig kimenekítették az országból. Az áprilisi esetet hangos médiavisszhang és általános felháborodás követte, pedig csak egy régóta ismert jelenség bukkant ismét a felszínre.
Cselédek és szolgák
A hatmillió lakosú Libanonban több százezer külföldi háztartási alkalmazott dolgozik, gyakran mostoha körülmények között. Két hónapja egy ghánai nőt is holtan találtak Bejrútban gyanús körülmények között, miután az otthoniaknak arról panaszkodott, olyan rosszul bánnak vele, hogy már az életét félti. De kár lenne csak Libanont kiemelni. Az úgynevezett kafala-rendszer, amely egy „szponzorhoz” köti a tartózkodási és munkavállalói engedélyt, az arab világ számos országában működik. A BBC arab kiadásának oknyomozó riportja szerint különösen az Öböl-országokban egész feketepiac épül arra, hogy a „gazdák” a világhálón adják-veszik a kiszolgáltatott embereket. Beszédes az is, hogy egyes arab országokban még mindig az „abíd” (szolgák) szót is használják a feketékre.
Az Egyesült Államokból induló Black Lives Matter (A fekete életek számítanak) mozgalom ugyan az arab világot is elérte, a mozgalom mégsem vert fel túl nagy port. Bár George Floyd portréja még több ezer kilométerrel arrébb, Szíria utolsó lázadók uralta tartományában, Idlibben is felbukkant, de inkább csak párhuzamként, hogy ők is „levegőért kiáltanak”. Több arab híresség is csatlakozott a mozgalomhoz, de akciójuk gyakran visszafelé sült el. Egy híres marokkói színésznő, Dzsalíla például együttérzése jeleként sötétebbre sminkelte a bőrét, mire bírálatok özöne zúdult rá, hogy ő is „blackface”-szel alázza meg a feketéket. A mozgalom az arab világban nem csalta az utcára embereket, nem irányította a figyelmet az afrikai áldozatokra, a faji előítéletekre vagy a nagyon is megszokott rendőri brutalitásra, de még csak egykori gyarmattartók örökségét sem vette célba.