Olajtanker rohad Ukrajna partjainál

A helyi strandokat lezárták, mivel a kőolaj koncentrációja a megengedett értékek többszöröse.

Bendarzsevszkij Anton
2020. 07. 28. 6:50
Forrás: Ukrajna Állami Határőrség (DPSU)
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2019 novemberében viharos időben futott zátonyra a Moldova zászlaja alatt hajózó Delfi tankerhajó Odessza közelében. Az ügy már az első napoktól különös fordulatokat vett: a tulajdonos megtiltotta a háromfős személyzetnek, hogy elhagyja a fedélzetet, de a mentőhajók sokáig meg sem tudták közelíteni a helyszínt az erős vihar miatt. A moldáv tengeri hatóságok pedig arról adtak hírt, hogy a hajónak nem volt engedélye az ország lobogója alatt hajózni. A tanker végül a helyi strandra sodródott, majd az oldalára fordult. A tulajdonos azt állította, hogy a hajón nincs olyan teherszállítmány, amely veszélyt jelentene a környezetre nézve. Kiderült, hogy mégis: másnap a hatóságok a megengedett kőolaj-koncentráció 157-szeresét mérték a tankerhajó körül. Az ukrán törvény értelmében a tulajdonosnak joga volt ahhoz, hogy saját költségén távolítsa el a zátonyra futott hajót a partoktól. Az elmúlt hónapok alatt többször próbálkozott vele, mindhiába. A tankert legutóbb pénteken próbálták vontatóhajók segítségével a gerincére állítani, de a drótkábelek nem bírták a terhelést.

Eredetileg március 31-ig kellett volna kiemelni a hajót, amit először június 25-ig, majd július 20-ig halasztottak. A hajóban lévő kőolaj és olajszármazékok azonban tovább szivárogtak a vízbe, és a hatóságok kénytelenek voltak lezárni a környező strandokat is.

Fél éve nem tudják kiemelni a veszélyes roncsot
Fotó: Ukrajnai Állami Határőrség

– A hajó kiemelésére tett újabb kísérlet is megbukott, viszont újabb kőolajszivárgás történt – mondta vasárnap az ukrán környezetvédelmi bizottság vezetője, Andrej Malevanij az UNIAN hírügynökségnek. A bizottság hétvégi mérései azt mutatták, hogy jelenleg a kőolaj-koncentráció a megengedett érték 4,8-szerese. Mivel az eddigi kiemelési kísérletek kudarcot vallottak, az ügyet Ukrajna Tengeri Kikötői­nek a kezelője veszi át, és kiszámlázza majd a műveleteket a Delfi tulajdonosa felé. Mindez ugyanakkor nem változtat azon, hogy a folyamatosan szivárgó tankerhajó kilenc hónapja van a vízben, nagy károkat okozva a fekete-tengeri élővilágnak.

Legutóbb május végén történt nagyobb környezeti katasztrófa a térségben, a szibériai Norilszk közelében. Akkor a Nornickel vállalat hőerőműjében történt baleset következtében 21 ezer tonna dízelolaj szivárgott el a környező folyókba és tavakba. A vízbe jutott mennyiség csak egy kis részét – mintegy 200 tonnát – sikerült megtisztítani, és a hatóságok szerint legalább öt-tíz évre lesz szükség a környezeti károk helyreállítására. A Greenpeace a sarkvidék valaha volt legnagyobb katasztrófájának nevezte az ügyet, az orosz környezetvédelmi minisztérium pedig 148 milliárd rubelre – mintegy 610 mil­liárd forintra – becsülte a tragédia miatti károkat.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.