Tegnap estére az Alibaba kínai e-kereskedelmi óriáscég hagyományos novemberi szinglik napján tartott vásárának rendelésállománya meghaladta a hetvenmilliárd dollárt – jelentette a hangcsoui központú társaság. A koronavírus-járvány utáni lazulás vásárlási őrületében fogyasztók milliói csaptak le a cég platformjain értékesített mintegy tizenhatmillió kedvezményes árú termékre. A világ magányosainak dedikált idei négynapos szupervásár bruttó termékértékesítési volumenben (GMV) meghaladta az amerikaiak által kitalált fekete péntek és a kiberhétfő diszkontakcióinak forgalmát, valamint hússzorosan múlta felül az Amazon múlt havi globális Prime Day akciójának bevételét. Szakértők a jelenséget a kínai gazdaság Covid–19-világjárvány utáni magához térése jeleként értékelik.
– A Covid–19 miatt sok kínai nem tud külföldre utazni, s ez lényegében az online vásárlást ösztönzi
– mondta Liu Po (Liu Bo), az Alibaba csoport alelnöke. A Reuters brit hírügynökség szerint a szédületes bevétel némileg kárpótolja a céget azért, hogy a múlt héten a kínai tőzsdefelügyeleti hatóság megakadályozta az Alibaba pénzügyi-elszámolási leányvállalatának, az Ant (Hangya) csoportnak a tőzsdére vitelét, aminek következtében az anyacég piaci értéke tíz százalékkal zuhant.
Az Alibaba egyébként nem kapkodta el a nagy akciót, már az év elején elkezdte a platformjain értékesített, kevéssé ismert márkák promócióját. A diszkontértékesítés első hulláma azonban csak november 1-jén kezdődött és 3-áig tartott, a teljes kedvezményes vásár viszont tegnap ért véget. A 2009-ben indított, sztárok élő fellépésével tarkított szinglinapi vásár eleinte csak egy napig tartott, s tavaly 38,4 milliárd dollárt hozott a konyhára. Idén a gálaműsorban Kate Perry lépett fel élőben, de csak online közvetített adásban.
Élénk volt a luxuscikkek iránti kereslet is a globális váráson, mivel a járvány miatt a jól szituált kínaiak nem kereshették fel személyesen kedvenc külföldi bevásárlóhelyeiket. Az ilyen jellegű cikkeket áruló 340 társaság – köztük az Apple, a L’Oréal és a Huawei – bevétele egyenként meghaladta a százmillió jüant (1 dollár=6,6 jüan), tizenhárom luxusmárka tulajdonosa pedig több mint egymilliárd jüant kasszírozott. Egy a szinglinapi vásár költéseiről a Sina Entertainmant által elvégzett felmérés szerint a 191 ezer válaszadónak mindössze négy százaléka költött tízezer jüan felett, 43 százalékuk viszont nem volt hajlandó ezer jüannál többet kiadni, pedig az Alibaba hangcsoui főhadiszállása mellett épületben éjjel-nappal nyomták a promóciós videókat. Ám nem csak az Alibaba tett ki magáért, a riválisok – a JD.com, a Pintutuo, valamint a TikTok helyi kínai a változata, a Tuojin – is ringbe léptek. A JD.com például november 1-jétől ma délutánig számára rekordösszegű 243 milliárd jüant söpört be.