Ausztrália médiatörvénnyel szabályozná a techóriások kontrollálatlan hatalmát

Ausztrália médiatörvénnyel szabályozná a techóriások kontrollálatlan hatalmát: Canberra azért küzd, hogy megtörje a Facebook és a Google dominanciáját a hazai médiumok fellendítése érdekében, amelyek az elmúlt években a szociális hálózatok és a keresőmotorok algoritmusainak kiszolgáltatottjaivá váltak. A Szilícium-völgyi óriásvállalatoknak egyáltalán nincs ínyükre a tervasztalon lévő jogszabálytervezet, Scott Morrison ausztrál miniszterelnök azonban egyértelművé tette: nem engednek a fenyegetéseknek, Ausztrália ugyanis maga hozza meg a szabályokat arra nézve, mit lehet megtenni az országban.

Forrás: Reuters, The Guardian2021. 01. 28. 21:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ausztrál kormány törvényt vezetne be, amelyik arra kötelezné a Google-t és a Facebookot, hogy a platformjaikon megjelenő ausztrál hírtartalmakért cserébe fizessenek a helyi médiának.

Az Ausztrál Versenyjogi és Fogyasztói Bizottság (ACCC) 2017-ben kezdte meg a két vállalat vizsgálatát, és a szövetségi kormánnyal együttműködve kidolgozta a jogszabálytervezetet, amely várhatóan hamarosan törvényi erőre emelkedik, előtte azonban a parlament is véleményezi.

A tervezetben az áll, hogy az ausztrál médiumok külön-külön vagy akár együtt is tárgyalhatnak a Facebookkal és a Google-lal a kompenzációról, ha pedig a felek nem tudnak megegyezni, a kormány döntőbírót kérne fel az ügyben. A tervezet alapján a vállalatokat 7,4 millió amerikai dollár értékű pénzbírság is sújthatná, ha megszegnék a megállapodást. A törvénytervezet előírja azt is: a techóriásoknak értesíteniük kell a médiumokat abban az esetben, ha a keresési algoritmusokat úgy változtatják meg, hogy azzal a tartalmak megjelenési sorrendje is módosul.

A Google ugyanakkor nem hajlandó elfogadni a Canberra által diktált játékszabályokat. A techóriás kijelentette, hogy ha valóban bevezetik a törvényt, kivonja fő keresőmotorját az országból, a Facebook pedig azzal fenyegetőzik, hogy platformjain leállítja az ausztrál hírek megosztását, ha a kormány pénzt követel értük.

– A Google és a Facebook valószínűleg betartja az ígéretét, ami negatív következmények sorozatát fogja elindítani nemcsak az egyes médiumok, hanem az ausztrál emberek számára is – nyilatkozta a Reutersnak Hannah Marshall ausztrál jogász.

A vállalatok lépése azt jelentené, hogy a Google keresőmotorja ausztrálok millióinak válna elérhetetlenné, valamint a Facebookba bejelentkezve nem láthatnák és nem oszthatnák meg a helyi média cikkeit. A Google ausztráliai igazgatója, Mel Silva szerint az új médiatörvény tarthatatlan, és veszélyes precedenst teremtene, ha a média által előállított tartalmakért fizetniük kellene.

– Ha ebben a formában fogadják el a törvényt, nem tehetünk mást, mint hogy kivonjuk a Google-kereső használatát Ausztráliából – közölte.

Scott Morrison ausztrál miniszterelnök azonban bejelentette, hogy a kormány nem enged a fenyegetéseknek.

– Hadd legyek világos: Ausztrália maga hozza meg a szabályokat arra nézve, mit lehet megtenni az országban. A parlament és a kormány dönt

– fogalmazott a kormányfő.

Scott Morrison ausztrál miniszterelnök sajtótájékoztatót tart Canberrában 2021. január 8-án
Fotó: MTI/EPA/AAP/Lukas Coch

Michelle Rowland munkáspárti képviselő a Guardian Australia híroldalnak elmondta: az ellenzék kész támogatni az új törvényt, ugyanakkor hozzátette, hogy

a kormánynak meg kell küzdenie a valósággal ahelyett, hogy kijelentik, nem reagálnak a fenyegetésekre.

Rowland szerint a Morrison-kormánynak tisztában kell lennie azzal, mit jelentene a Google távozása az internetfelhasználóknak és a vállalatoknak a gyakorlatban, és azzal is, hogy a törvény nem fogja teljes egészében megoldani az ausztrál média helyzetét.

A helyzet azonban fokozódik:

az ACCC legújabb időközi jelentésében az adatmegosztásra vonatkozóan is új szabályok bevezetését javasolja, amelyekkel megtörnék a Facebook és a Google dominanciáját a hirdetési piacon.

A szabályozó bizottság szerint az internetfelhasználók dönthetnék el, hogy személyes adataik közül mit oszthatnának meg a technológiai vállalatok a hirdetőkkel, továbbá korlátoznák az óriáscégek lehetőségeit, hogy hozzáférjenek a felhasználók online előzményeihez.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.