Az Egyesült Királyságban még nem sokat érezni a brexit hatásaiból

A fuvarozók beletanultak az új rendszerbe, áruból egyelőre nincs hiány.

2021. 01. 16. 7:05
Kamion érkezik a doveri kikötõ bejáratához. Fotó: Neil Hall Forrás: MTI/EPA/
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A brexitnépszavazás óta eltelt négy és fél évben számtalan politikus és szakértő fejezte ki aggodalmát amiatt, hogy az Európai Unió és az Egyesült Királyság között felhúzandó vámhatár kilométeres kamionsorokhoz és adminisztratív káoszhoz fog vezetni a szigetország kikötőiben. Néhány hete aztán valóra is vált a sok jóslat – de nem akkor és nem azért, amiért azt a vészharangokat kongatók gondolták. Tavaly karácsony előtt, a csúcsforgalomban több mint tízezer kamionos kényszerült megszakítani az útját amiatt, hogy Franciaország egyik napról a másikra negatív koronavírusteszthez kötötte az országba való belépést, ami a hivatásos sofőrökre is kiterjedt.

Parkoló kamionok sora az úton, Folkestone közelében 2020. december 21-én, miután a doveri kikötőt bezárták. Ennek oka, hogy a Nagy-Britanniában felbukkant új koronavírus-változat gyors terjedése miatt a francia kormány éjféltől 48 órára megtiltotta mindenkinek – a teherautó-vezetőket is beleértve – a beutazást a szigetországból.
Fotó: Steve Parsons / MTI/AP/PA/

Néhány nappal később megszületett a megállapodás, amely szerint Nagy-Britannia és az unió közötti áruforgalomban nem lesznek vámok és kvóták, ám az áruk eddigi szabad mozgása helyett szigorú ellenőrzés veszi kezdetét. A szállítmányozóknak előre tájékoztatniuk kell a hatóságokat a szállított árukról, azok eredetéről és engedélyköteles termékek – például hús- és tejtermékek – esetén a szükséges igazolásokat is csatolniuk kell. A brit Közúti Fuvarozók Szövetsége szerint az új előírások következtében évi 220 millió vámáru-nyilatkozatot kell majd kitölteniük.

Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a fuvarozók gyorsan beletanultak az új rendszerbe. Grant Shapps közlekedési miniszter szerint az év első hetében a Franciaországba és Írországba irányuló szállítmányoknak csak mindössze egy százalékát fordították vissza a megfelelő dokumentációk hiánya miatt. A látszólag pozitív kép azonban csalóka lehet. Egyrészt a járványhelyzettel összefüggő korlátozások miatt eleve kisebb a forgalom, és számos brit áruházlánc az egészen december végéig teljesen bizonytalan kimenetelű brexit előtt igyekezett feltölteni árukészleteit.

Így az év első hetében a La Manche csatorna forgalma csupán fele volt a szokásosnak.

Más vállalatok egyelőre kivárnak és nem szállítanak, vagy szállítanának, de a megnövekedett papírmunka következtében eleve csak késve tudnak elindulni. – Ezért az, hogy a kikötőkben zavartalan a forgalom, még nem jelenti azt, hogy valóban zökkenőmentes a kereskedelem – figyelmeztet a brit Közúti Fuvarozók Szövetsége.

Kamion érkezik a doveri kikötő bejáratához. Nincs forgalom
Fotó: Neil Hall / MTI/EPA/

A szigetország fogyasztói azonban egyelőre nem sokat éreznek az új szabályozásból. Igaz, az egyre szigorodó kijárási korlátozások miatt a nem alapvető cikkeket árusító üzletek zárva vannak, így kevesebbet is vásárolnak.

Élelmiszerből nincs hiány, a szupermarketekben nincsenek üresen tátongó polcok, legfeljebb a termékválaszték lett egy kicsit szűkebb. Az év első napjaiban jelentős áremelkedés sem volt tapasztalható.

Paradicsommal teli dobozt visz a vállán egy munkás a londoni New Covent Garden nagybani zöldség-gyümölcs piacon. A brit nagykereskedők arra számítanak, hogy hiány lehet a brit piacon bizonyos friss zöldségekből és gyümölcsökből
Fotó: Alberto Pezzali / MTI/AP

Ez azonban bizonyára változni fog, mert a londoni The Times beszámolója szerint a kontinensről az Egyesült Királyságba irányuló fuvarok díjai – a megnövekedett adminisztrációs terhek következtében – jelentősen megemelkedtek, ami előbb-utóbb az importáruk árában is meg fog jelenni.

Az új szabályozások nemcsak az áruforgalmat, hanem az egyéni utazókat is érintik. Egyes uniós országok mostantól nemzetközi jogosítványt és biztosítási zöld kártyát követelnek a brit autósoktól, míg a belépésnél a határon fél éven túl lejáró útlevelet kell tudni bemutatni. Sőt, az élelmiszerek behozatalára érvényes szigorú szabályok is érvényesek az egyéni utazókra. A nemzetközi médiában is nagy figyelmet kapott, hogy egyik holland kikötőben a vámőrök a brexitre hivatkozva elkobozták egy brit kamionsofőr gondosan becsomagolt sonkás szendvicsét. Amiben az intézkedést kiváltó összetevő jó eséllyel eleve uniós eredetű lehetett, hiszen a kilépésig az Egyesült Királyság sertéshúsfogyasztásának közel hatvan százaléka az Európai Unióból származott.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.