A brexitnépszavazás óta eltelt négy és fél évben számtalan politikus és szakértő fejezte ki aggodalmát amiatt, hogy az Európai Unió és az Egyesült Királyság között felhúzandó vámhatár kilométeres kamionsorokhoz és adminisztratív káoszhoz fog vezetni a szigetország kikötőiben. Néhány hete aztán valóra is vált a sok jóslat – de nem akkor és nem azért, amiért azt a vészharangokat kongatók gondolták. Tavaly karácsony előtt, a csúcsforgalomban több mint tízezer kamionos kényszerült megszakítani az útját amiatt, hogy Franciaország egyik napról a másikra negatív koronavírusteszthez kötötte az országba való belépést, ami a hivatásos sofőrökre is kiterjedt.

Fotó: Steve Parsons / MTI/AP/PA/
Néhány nappal később megszületett a megállapodás, amely szerint Nagy-Britannia és az unió közötti áruforgalomban nem lesznek vámok és kvóták, ám az áruk eddigi szabad mozgása helyett szigorú ellenőrzés veszi kezdetét. A szállítmányozóknak előre tájékoztatniuk kell a hatóságokat a szállított árukról, azok eredetéről és engedélyköteles termékek – például hús- és tejtermékek – esetén a szükséges igazolásokat is csatolniuk kell. A brit Közúti Fuvarozók Szövetsége szerint az új előírások következtében évi 220 millió vámáru-nyilatkozatot kell majd kitölteniük.
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a fuvarozók gyorsan beletanultak az új rendszerbe. Grant Shapps közlekedési miniszter szerint az év első hetében a Franciaországba és Írországba irányuló szállítmányoknak csak mindössze egy százalékát fordították vissza a megfelelő dokumentációk hiánya miatt. A látszólag pozitív kép azonban csalóka lehet. Egyrészt a járványhelyzettel összefüggő korlátozások miatt eleve kisebb a forgalom, és számos brit áruházlánc az egészen december végéig teljesen bizonytalan kimenetelű brexit előtt igyekezett feltölteni árukészleteit.
Így az év első hetében a La Manche csatorna forgalma csupán fele volt a szokásosnak.
Más vállalatok egyelőre kivárnak és nem szállítanak, vagy szállítanának, de a megnövekedett papírmunka következtében eleve csak késve tudnak elindulni. – Ezért az, hogy a kikötőkben zavartalan a forgalom, még nem jelenti azt, hogy valóban zökkenőmentes a kereskedelem – figyelmeztet a brit Közúti Fuvarozók Szövetsége.