Új, monopóliumellenes szabályokkal szigorítja Kína a versenykorlátozó magatartással vádolt hazai technológiai óriáscégek működését. Az erről szóló törvénytervezetet tavaly novemberben fogadták el, a szabályokat pedig vasárnap tette közzé az állami piacszabályozó hatóság (State Administration for Market Regulation, SAMR).
A jogszabály várhatóan további nyomást gyakorol Kína vezető internetes szolgáltatóira, köztük az Alibaba e-kereskedelmi oldalaira és a rivális JD.com-ra, valamint az országban széles körben használt mobilfizetéses platformokra.
Ez utóbbiakhoz tartozik az Alibaba pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó leányvállalata, az Ant csoport Alipay és a Tencent technológiai vállalat WeChat Pay nevű alkalmazása.

Fotó: MTI/AP
A rendelet célja, hogy visszaszorítsák az óriáscégek monopolisztikus gyakorlatát, vagyis meggátolják őket abban, hogy kihasználják domináns piaci helyzetüket, és kiszorítsák a versenytársaikat.
A kínai techóriások ugyanis azzal manipulálják a piac működését, hogy az előállítási költség alatti áron értékesítik a szolgáltatásaikat, kizárólagos forgalmazási követelményeket állítanak fel a kereskedőkkel szemben, beleszólnak az árszabásba, valamint algoritmusokat és egyéb piackorlátozó technológiákat alkalmaznak. A hatóság jelentése szerint ez a magatartás egyre inkább megfigyelhető a cégeknél, ám a piacszabályozás akadályokba ütközik.
– A versenyellenes magatartást egyre jobban álcázzák: az adatok és algoritmusok használatának, valamint a platformok működési szabályainak következtében sokkal nehezebb észrevenni a monopolhelyzetet – közli a SAMR jelentésében.
Kína éppen ezért az utóbbi hónapokban elkezdte szigorítani az ország technológiai óriásvállalatainak ellenőrzését.
A piacszabályozó hatóság decemberben indított vizsgálatot az ország legnagyobb e-kereskedelmi vállalata, az Alibaba ellen monopolisztikus gyakorlat miatt.
Az e-kereskedelmi platformok elterjedt gyakorlatának számít ugyanis, hogy az eladókat arra kötelezik: ne árulják a termékeiket rivális platformokon keresztül.
Daniel Zhang, a cég vezérigazgatója elmondta, hogy együttműködik a szabályozó hatósággal, és külön munkacsoportot hoz létre a belső felülvizsgálat levezetésére. Az Alibaba azonban minden bizonnyal vesztett népszerűségéből, amit az is jelez, hogy Jack Ma, a cég milliárdos társalapítója – aki eddig az innováció megtestesítőjének számított – nem került be a közmédia listájába az ország legsikeresebb vállalkozóiról.

Fotó: REUTERS/Bobby Yip – RC1932837C30
A monopóliumellenes vizsgálat mellett az Alibabának a növekvő konkurenciával is szembe kell néznie: a TikTok videomegosztó fejlesztőjeként ismert ByteDance technológiai nagyvállalat azzal kísérletezik, hogy e-kereskedelmi és fizetési funkciókat ad a TikTok kínai verziójához, a Douyinhoz – az oldal aktív felhasználóinak száma meghaladja a 600 milliót.