– Az uniós szerződések világosan fogalmaznak: az uniós külpolitikában a döntéshozatal konszenzusos, mindenkinek egyformán lehetősége van képviselni az álláspontját. Vagyis bármely tagállamnak joga van jelezni, hogy nem ért egyet egy adott szöveggel az uniós külpolitikával összefüggésben.
Hazánk ragaszkodik e konszenzusos eljárásrend fenntartásához, és így a szerződésekben rögzített döntéshozatalhoz
– közölte a Külgazdasági és Külügyminisztérium lapunkkal azok után, hogy több németországi politikus is a vétójog intézményét támadta.
– Nagyon szeretném, ha menne a vétójog. Az egyhangúság elve ugyanis általában gyenge kompromisszumokhoz vezet – jelentette ki Katarina Barley, az Európai Parlament alelnöke a Redaktions Netzwerk Deutschland (RND) szerkesztőségének adott múlt heti interjújában. Nem ő az egyetlen szociáldemokrata politikus, aki így vélekedik. Heiko Maas német külügyminiszter nemrég szintén felvetette: el kell mozdulni a többségi döntéshozatal felé az Európai Unió külpolitikájában.

Fotó: MTI/EPA/Clemens Bilan
– A közösség nem engedheti meg, hogy túszul ejtsék, akik vétójukkal megbénítják külpolitikánkat. A vétónak mennie kell, akkor is, ha így akár minket is leszavazhatnak! – reagált a szociáldemokrata politikus arra, hogy az utóbbi időben hazánk többször vétót emelt uniós döntésekkel szemben. Korábban pedig Armin Laschet, a legnagyobb német politikai erő, a CDU/CSU kancellárjelöltje is úgy vélte: az EU-s külpolitika egyik központi problémája, hogy vétójogával élve bármely tagállam megfoszthatja az uniót a cselekvőképességtől.
Szabó István jogtörténész, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Karának dékánja a Magyar Nemzetnek kifejtette, hogy a vétójog egészen az ókori Rómáig visszavezethető intézmény, amely azt jelenti, hogy egy testületi döntést egyetlen ellenszavazattal is meg lehet akadályozni.
– Egy szupranacionális szerveződésben a jelentősebb súlyú döntéseket a tagállamok teljes konszenzusával hozzák meg, így az uniós vétójog értelme ennek a konszenzusnak a biztosítása
– jelentette ki.
Hozzátette: vannak többségi döntéssel elintézett ügyek is, és hogy pontosan hol kell meghúzni a határt, azon sokat lehet vitatkozni. A jogtörténész arról is beszélt, hogy a vétójogot csak egyhangú döntéssel lehet megszüntetni. Elmondta, hogy ha többségi döntéssel is meg lehetne ezt tenni, akkor az egész rendszer értelmetlenné válna.