Vietnam globális megoldásokkal állt elő a tengerek biztonságáért

Németország a második világháború óta a legnagyobb tengeri műveletre készül, méghozzá az Ázsia gócpontjának számító Dél-kínai-tengeren.

2021. 08. 12. 19:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alig egy hete indult el a Bayern nevet viselő német fregatt az alsó-szászországi Wilhelmshaven kikötőjéből a több mint harmincezer tengernyi mérföldre lévő Dél-Kínai-tenger irányába, hogy az ázsiai kontinens egyik legforróbb geopolitikai gócpontjának számító térségben végrehajtsa misszióját

A küldetéshez hasonló átfogó műveletet a német haditengerészet a második világháború óta nem hajtott végre, ami jól jelzi annak jelentőségét, és az sem mellékes, hogy a fregatt hat hónapos misszióját nemcsak az Egyesült Államok, de Franciaország és az Egyesült Királyság is teljes mellszélességgel támogatta.

Útnak indul a Bayern nevű fregatt Wilhelmshaven kikötőjéből  Fotó: Nico Theska/Bundeswehr

A nyersanyagokban gazdag, 3,5 millió négyzetkilométernyi Dél-kínai-tenger szinte egészét magának követelő Kína partjaitól mindössze 12 tengeri mérföldnyire elhajózni szándékozó Bayern ugyanis fontos politikai üzenetet közvetít Peking felé. Annegret Kramp-Karrenbauer német védelmi miniszter ugyanis a fregatt útnak indulása előtt a kikötőben mondott beszédében világossá tette: az üzenet világos, felemeljük zászlóinkat az érdekeinkért és az értékeinkért. Ez azért is fontos, mert „a partnereink számára az Indo-csendes-óceáni térségben a tengeri útvonalak már nem biztonságosak többé”. 

A német külügyminisztérium egyébként tavaly ősszel tette közzé az ország első geopolitikai stratégiáját az Indo-csendes-óceáni térségre vonatkozóan; 

a negyvenoldalas dokumentum révén így Franciaország után Németország lett a második európai uniós tagállam, amely hivatalos stratégiát tesz közzé a Kína hatalmi törekvései miatt egyre forrongóbb térséggel kapcsolatban.

Az Európai Uniónak is egyre fontosabb a térség nyugalma

Az, hogy az Európai Unió, illetve a nagyobb nyugati tagállamok egyre nagyobb figyelmet fordítanak a Dél-kínai-tengert körüllengő konfliktusra, nem véletlen, a térség stratégiai jelentősége ugyanis felbecsülhetetlen. A terület a világ egyik legforgalmasabb hajózási útvonala: itt bonyolódik le a világ tengeri kereskedelmének egyharmada, amely több mint 3300 milliárd dolláros forgalmat jelent évente. Emellett a tenger halakban is igen gazdag, amely egyszerre jelent élelmet és fontos bevételi forrást a térség országainak. Egyes becslések szerint a világ tengereiből kifogott halak 12 százaléka innen származik. Az utóbbi évtizedekben továbbá hatalmas olaj- és gázmezőket is felfedeztek a térségben, ami láthatóan elegendő indoknak bizonyult Peking számára, hogy egyre fenyegetőbben lépjen fel a tenger feletti ellenőrzésért folytatott – egyelőre diplomáciai – harcban. 

Kínai hadgyakorlat a Dél-kínai-tengeren  Fotó: AFP

Kína azzal támasztja alá követelését, hogy 1930 előtt senki nem vitatta a terület fölötti szuverenitását, ráadásul a térség elengedhetetlen ahhoz, hogy a kínai áruk szabadon mozoghassanak a világban – csakhogy a tenger egyes részeit a Fülöp-szigetek, Vietnam, Malajzia, Brunei és Tajvan is magáénak tartja. 

Vietnam rendet tenne a partjai körül

Vietnam számára ráadásul húsba vágó kérdés az ügy mielőbbi rendezése, a délkelet-ázsiai szocialista országot Peking törekvései nem csupán a halászatban, de a kőolaj- és földgázaktivitásait tekintve is jelentősen zavarják. Emlékezetes, nemzetközi diplomáciai botrányba torkollt az a két ország közötti konfliktus, amelynek kiváltó oka, hogy április elején a kínai parti őrség egy hajója elsüllyesztett egy vietnami halászhajót a vitatott hovatartozású Paracel-szigetek közelében. Számos térségbeli ország állt ki Hanoi mellett, a koronavírus lehetetlenné tette Vietnamnak, hogy a Dél-kínai-tenger – vagy ahogy Vietnamban hívják, a Keleti-tenger – ügyét tűzze fő napirendi pontra az idei ASEAN-elnöksége alatt. Most azonban Hanoi megelégelte a tétlenséget – legalábbis erre utal, hogy Pham Minh Chinh vietnami miniszterelnök a héten az ENSZ Biztonsági Tanácsának a tengeri biztonság fokozására irányuló, magas szintű ülésén – Narendra Modi indiai miniszterelnök meghívására – gyújtó hangulatú beszédben hívta fel a világ vezetőinek figyelmét a tengereket érintő biztonsági kihívásokra. 

Mint fogalmazott: a nemzetközi jogot sértő egyoldalú, fenyegetések vagy erőszak formájában megnyilvánuló cselekmények fokozták a feszültséget, befolyásolták a békét, a barátságot, a biztonságot, valamint a tengeri közlekedés és a kereskedelem szabadságát, beleértve a nem hagyományos biztonsági kihívások kezelésére irányuló erőfeszítéseket is.

– A tengeri biztonság globális kérdés, ezért globális megoldásokat igényel. Átfogó és holisztikus megközelítést kell alkalmaznunk, amely az együttműködésen, a párbeszéden és a nemzetközi jogon alapul, és erősebb együttműködés kialakítására kell összpontosítanunk, nemcsak regionális, de a régiók közötti és globális szinten is a tengeri biztonsággal kapcsolatos kihívások hatékony kezelése érdekében

– nyomatékosította Pham Minh Chinh. 

Globális megoldásjavaslatokat tett le Hanoi az asztalra

Ennek eléréséhez Hanoi a regionális tengeri biztonságra vonatkozó intézkedések és kezdeményezések hálózatának kialakítását javasolta az ENSZ égisze alatt. Pham Minh Chinh – hallgatólagosan Kínának címezve – arról is beszélt, hogy 

»az államoknak maradéktalanul be kellene tartaniuk az egyezményekből eredő jogi kötelezettségeiket, tiszteletben kellene tartaniuk az érintett államok szuverenitását, érdekeiket és törvényes gazdasági tevékenységeiket«, s arra kellene törekedniük, hogy békés úton, a nemzetközi joggal összhangban rendezzék vitáikat, tiszteletben tartva a diplomáciai és jogi folyamatokat, illetve biztosítva a hajózás szabadságát és biztonságát.

Vietnam egyébként tavaly júniusban ratifikálta az Európai Unióval kötött szabadkereskedelmi megállapodást. Az egyezmény – amelyet az Európai Parlament tavaly februárban hagyott jóvá – részeként az Európai Unió a vietnami árukra kiszabott vámok 58 százalékát elengedi, a többit pedig fokozatosan szünteti meg a következő hét évben. Hanoi hasonlóképpen cselekszik: az EU-s importcikkekre jelenleg érvényes vámtarifák 49 százalékát megszünteti az egyezmény életbelépése után, a maradékot tíz esztendő alatt vezetik ki. Tervbe van véve az is, hogy Vietnam ebben az évben mintegy húsz százalékkal, 2030-ig pedig 44 százalékkal növeli kivitelét az EU-ba. A megállapodás része továbbá, hogy Hanoi elkötelezte magát: 

fenntartható fejlesztési szabványokat és munkajogi szabályzást vezet be, továbbá a párizsi klímavédelmi egyezmény szellemében jár el.

A délkelet-ázsiai ország egyike a világ leggyorsabban gyarapodó gazdaságainak s az Európai Unió második legnagyobb kereskedelmi partnere a térségben. A kétoldalú áruforgalom értéke a vietnami statisztikai hivatal szerint tavaly megközelítette az ötvenmillió eurót, a magyar-vietnámi kétoldalú kereskedelmi forgalom pedig tavaly rekordot döntött, közel 1,3 milliárd amerikai dollárt ért el.

Borítókép: Pham Minh Chinh vietnami miniszterelnök Forrás: VNA

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.