– Működőképes és összetartható lesz az új német vezetés, azonban nyilván nehezebb lesz összetartani három pártot, mint kettőt – mondta lapunknak az új német kormánykoalícióról Molnár Tamás Levente, a Külügyi és Külgazdasági Intézet (KKI) kutatója azzal kapcsolatban, hogy a CDU/CSU és a szociáldemokraták (SPD) koalícióját az SPD, a liberális FDP és a Zöldek alkotta kormány váltja fel. Molnár Tamás Levente szerint a szociáldemokraták, a liberálisok, valamint a Zöldek részéről is megvan az akarat arra, hogy egy új fejezetet nyissanak, és feltehetőleg ez majd kellő lendületet ad nekik.
Nem valószínű azonban, hogy nézeteltérésektől mentes lesz a német politika, a pénzügyi kérdések okozhatnak még vitát a jövőben a pártok között.
A szakértő elmondta, míg az FDP inkább a piacra helyezné a hangsúlyt, az SPD és a Zöldek az állami beruházásokat részesítenék előnyben. Emellett pedig még a költekezés mértékében sincs egyezés.
– A liberális Christian Lindner lesz a pénzügyminiszter, aki a koalíciós szerződés bemutatását követően közölte, Németország megmarad a konzervatívabb pénzügyek országának, és nagyon nagy költekezéseket ne várjunk – magyarázta Molnár Tamás Levente, aki szerint nehéz lesz összeegyeztetni az FDP álláspontját a szociáldemokraták és a Zöldek nézeteivel, amelyek inkább az expanzívabb költekezést pártfogolják.
– Az SPD és a Zöldek szeretnének beavatkozni bizonyos gazdasági területekbe és kérdésekbe, a szociális ellátórendszerbe – különösen az egészségügybe –, aktív beruházásokat szorgalmaznának, de akár a gazdaság zöldítését is előtérbe helyeznék – tette hozzá a KKI munkatársa. A Zöldek az államadósságot is hajlandók lennének növelni a klímapolitikai beruházások érdekében. Molnár Tamás Levente hangsúlyozta továbbá, hogy a bemutatott koalíciós szerződés nem túlságosan konkrét, többek közt arról sem tesz említést, hogy a zöldberuházásokat hosszú távon hogyan fogják megvalósítani, noha mindezek finanszírozása nem lesz olcsó. A koalíció többek közt 2030-ig teljesen megszüntetné Németország szénfelhasználását, betiltaná a belső égésű motorokat és az energiaellátás nyolcvan százalékát megújuló energiaforrásokból állítanák elő.