Elindult a harc a szponzorok szavazataiért

Bő egy hónap áll a francia elnökjelöltek rendelkezésére ahhoz, hogy begyűjtsék az áprilisban esedékes államfőválasztáson való induláshoz szükséges támogatói aláírásokat. A szponzorok nevei a sok kritika ellenére is nyilvánosak lesznek, ami miatt több tisztviselő is elállhat a voksolástól, jelentősen megnehezítve ezzel némelyik aspiráns dolgát.

2022. 01. 27. 18:30
FRANCE - ZEMMOUR - LE PEN - ELECTIONS - POSTERS
FRANCE-ZEMMOUR-LE PEN-ELECTIONS-POSTERS Fotó: MAGALI COHEN
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hivatalosan is elindult ma a verseny a francia elnökválasztáson jelöltként való részvételhez szükséges ötszáz szponzor megszerzéséért. A tét nagy, ugyanis az az aspiráns, aki március 4-ig nem tudja begyűjteni a támogató aláírásokat, nem indulhat az áprilisi voksoláson.

A sokat kritizált szponzorálási rendszert még Charles de Gaulle elnöksége alatt, 1962-ben vezették be, mégpedig azzal a céllal, hogy a nem kellőképpen komoly jelölteknek esélye se legyen harcba szállni a Franciaország legmagasabb tisztségéért folyó versenyben. Az eredetileg százban meghatározott aláírási küszöböt 1976-ban ötszázra emelték. 

Ez az időszak valamivel több mint öt hét lesz, hosszabb, mint 2017-ben, amikor a jelölteknek három hét állt a rendelkezésükre az aláírások összegyűjtésére 

– magyarázta a minap Laurent Fabius, az Alkotmánytanács elnöke.

A Le Figaro című francia jobboldali napilap összesítése részletezte, hogy milyen körből kerülnek ki azok a különféle választott tisztviselők, akik jogosultak arra, hogy aláírásukkal támogassák az aspiránsokat: például polgármesterek, regionális és megyei tanácsosok, de akár parlamenti képviselők is. Emellett akár francia európai parlamenti képviselők is támogathatnak egy-egy jelöltet, valamint az európai kontinensen kívüli francia közigazgatású területekről származó politikusok, például a karibi térségben található Saint-Barthélemy és Saint-Martin vagy a Kanada délkeleti partjaitól 25 kilométerre fekvő Saint-Pierre-et-Miquelon területi tanácsosai, de Korzika, Francia Guyana, Martinique, Francia Polinézia, Új-Kaledónia tartományi gyűléseinek választott tagjai is szavazhatnak. Az országos reprezentativitás érdekében a szponzoroknak harminc különböző helyről kell érkezniük, és csak tíz százalékuk származhat ugyanarról a területről. Minden megválasztott tisztségviselő csak egy jelöltet támogathat, és választása visszavonhatatlan (ha például a támogatott jelölt mégsem indul, a választott tisztségviselő nem támogathat másik jelöltet).

A nagy, hagyományos pártok jelöltjeinek ez az időszak csupán egyszerű formalitás, de akadnak olyanok is az elnökválasztási megmérettetésbe belépő új versenyzők között, akiknek fájhat a feje az aláírások gyűjtése miatt. Nem meglepő, hogy utóbbiak közül több politikus is szorgalmazza azt a törvénymódosítást, hogy a szignójukat adó tisztségviselők neve ne kerüljön nyilvánosságra, bízva abban, hogy a névtelenség homályában könnyebb megszerezni támogatásukat. 

A kezdetekben még anonimként működő szponzoráció szabályozását azonban 2017-ben megváltoztatták. 

Pár hónappal ezelőtt a Nemzeti Tömörülés bevándorlásellenes elnökjelöltje, Marine Le Pen felhívta a jelenlegi elnök, Emmanuel Macron figyelmét, hogy törölje el a jelölteket támogató polgármesterek nevének közzétételét, mert a választott tisztségviselőkre így komoly nyomás nehezedik, és több jelöltnek nem lesz könnyű megszereznie a szükséges támogatást. De ezen a véleményen van az elnökválasztáson való indulási szándékát tavaly decemberben bejelentő Éric Zemmour jobboldali publicista és Jean-Luc Mélenchon, az Engedetlen Franciaország nevű baloldali párt elnökjelöltje is, akik szintén a szponzorálások anonimitását szorgalmazták. 

Számos szakértő szerint egyébként a jelenlegi szponzorálási szabály elvben és a gyakorlatban is tarthatatlan. Úgy tűnik ugyanis,  hogy egy a közvélemény-kutatások szerint a voksoláson jó eredményre, akár a voksok 15 vagy húsz százalékára is számító elnökjelöltnek  – mint például Marine Le Pen – nehezebben sikerül szponzorokat szerezni, mint a francia belpolitikában több évtizedes múlttal rendelkező Republikánus Párt jelöltjének. 

Borítókép: Éric Zemmour és Marine Le Pen elnökválasztási plakátjai (Fotó: Magali Cohen / Hans Lucas / AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.