Hivatalosan múlt pénteken adták át ünnepi külsőségek közepette az első, Kínát és Oroszországot összekötő, az Amur határfolyót átívelő közúti hidat. Az orosz parton lévő negyedmilliós Blagovescsenszk és a kínai oldalon fekvő, Hejlungcsiang tartománybeli 1,3 milliós Hejho ikervárosok között húzódó új létesítmény nagymértékben megkönnyíti a két ország közti kereskedelmet, ami jól jön a világtól egyre jobban elszigetelődő Oroszországnak. A két ország vezetői hatalmas kivetítőkön keresztül vettek részt az eseményen. A mintegy ezer méter hosszú hídon átgurultak az első teherszállítmányok is:
nyolc kínai kamion elektronikai felszerelést és gumiabroncsot, nyolc orosz teherautó pedig többek között szójaolajat és fűrészelt faárut szállított a szomszédba.
S ha valaki addig kételkedett volna a hídavatás szimbolikájában, Jurij Trutnyev orosz miniszterelnök-helyettes, az orosz–távol-keleti területért felelős elnöki megbízott hamar eloszlatta a kétségeket, hogy Moszkvának nem lennének barátai e vészterhes időkben: – A híd szimbolikus jelentőséggel bír mai, szétesett világunkban. A barátság újabb szála lesz, amely összeköti a két ország népeit – mondta.
Moszkva arra számít, hogy a csaknem 370 millió dolláros költséggel felépült híd évi négymillió tonna áru- és kétmilliós személyforgalmat fog bonyolítani.
Nagy valószínűséggel további lendületet vesz a kétoldalú kereskedelmi forgalom is, bár a CNN amerikai hírtelevízió szerint egyelőre nem világos, hogy Kína milyen messzire hajlandó elmenni a szankciók sújtotta szomszédja támogatásában. A híd megnyitásának időzítése mindazonáltal arra vall, hogy Peking továbbra is érdekelt a partnerség fenntartásában – még olyan körülmények közepette is, amikor Kína a Covid-járvány terjedése ellen képviselt zéró tolerancia jegyében többször is megszigorította a határellenőrzést.
Kína kész félúton találkozni Oroszországgal, s közösen munkálkodni az együttműködés fejlesztésén
– jelentette ki Hu Csun-hua (Hu Chunhua) kínai miniszterelnök-helyettes. Moszkva mindenesetre 2024-re kétszázmilliárd dollár értékű áruforgalommal számol a tavalyi 146 milliárd után.
Egyébként hamarosan átadják az első, kizárólag vasúti forgalmat bonyolító hidat is az Amuron a keletebbre fekvő kínai Tungcsiang és az orosz Nyizsnyeleninszkoje között. E létesítményt 2014-ben, a közúti hidat pedig 2016-ban kezdték el építeni; mindkét híd már két évvel ezelőtt nagyjából készen állt, ám az utolsó simításokat és az átadást a pandémia késleltette.