Alaszka a miénk! − áll az üzenet az orosz Krasznojarszk városának több hirdetőtábláján. Az egyik plakátról készült kép hamar körbejárta az internetet, miután az Oroszországban igen népszerű Telegram üzenetküldő alkalmazás egyik csatornáján először felbukkant. Sokan felháborodásuknak adtak hangot, mivel úgy vélik, ez egy súlyos fenyegetés az orosz kormány részéről.
Az óriásplakátokról közzétett első képek körülbelül egy hete kezdtek el keringeni az interneten, éppen azután, hogy az orosz törvényhozás alsóházának képviselője, Vjacseszlav Vologyin a felszólalásában arról beszélt, Moszkvának fontolóra kellene vennie Alaszka visszavételét a nyugati gazdasági szankciókra adott válaszlépésként.
Az Egyesült Államoknak emlékeznie kell, hogy Alaszka valaha orosz terület volt
− fogalmazott Vologyin.
A krasznojarszki vezetés az orosz média megkeresésére elmondta, a plakátok kihelyezése magánakció volt, nincs köze a képviselő szavaihoz, valamint nem közvetít hivatalos politikai álláspontot. Ezt követően aztán az is kiderült, hogy ki áll a nagy felháborodást kiváltó hirdetések mögött. A plakáton Oroszország térképe mellett kivehető hegycsúcsok megegyeznek az Alaszka nevű orosz cég logójával, amely lakókocsikat árul Krasznojarszkban.
Mindössze annyiról van szó, hogy az igazgatónk nagyon hazafias
− magyarázta a vállalat képviselője.
Alaszkát egyébként még a XVIII. század közepén gyarmatosította az Orosz Birodalom, azonban mivel sosem vált igazán nyereségessé − valamint a krími háború elvesztése miatt nehéz pénzügyi helyzetbe került a birodalom −, 1867-ben 7,2 millió dollárért eladta a területet az Egyesült Államoknak. Alaszka megvásárlása miatt sokáig gúnyolódtak az akkori külügyminiszteren, William H. Sewardon, „Seward őrültségének”, „Seward jégszekrényének” nevezték, álláspontjuk azonban hamarosan megváltozott. A történelem utolsó, 1899-ig tartó aranyláza során harmincezer kincsvadász érkezett a vidékre, sokan közülük gazdagon tértek haza.
Borítókép: A híres krasznojarszki plakát (Forrás: Twitter)