Napokon belül kifut a német szuperkedvezményes bérletprogram, a kilenceurós (3644 forintos) havi bérlet megvásárlói minden regionális vonatra, villamosra és autóbuszra felszállhattak. Nem csoda, hogy óriási népszerűségnek örvendett, így most a lakosság és a politikusok egy része valamilyen formában hosszabbítást követel.
Követelik a németek a szuperkedvezményes bérletprogram meghosszabbítását
A program már eddig is segített mérsékelni az inflációt, azonban a kormánynak 14 milliárd euróba kerülne a rendszer működtetése egy teljes éven keresztül – írja a Világgazdaság.

Egy múlt hét végi nyilvános rendezvényen Christian Lindner pénzügyminisztert arról kérdezték, hogy miért vetnek véget a programnak, és nem hosszabbítják-e inkább meg, ha már ekkora iránta a kereslet, és az inflációt is lassította. Egy fiatal férfi meg is jegyezte, hogy a jegynek köszönhetően 11 500 kilométert utazott Németországban.
11 ezer kilométert utazott 27 euróért? Ez egyszerűen fenntarthatatlan
– válaszolta Lindner.
További Külföld híreink
Az olcsó jegyrendszer annak a harmincmilliárd eurós segélycsomagnak volt a része, amelyet Olaf Scholz kancellár mutatott be az ukrajnai háború nyomán kialakult energiaválság és az egyre gyorsuló infláció miatt. Úgy tervezték, hogy két legyet ütnek vele egy csapásra: tompítják a megugró inflációt és enyhítik a megélhetési költségek válságát, miközben az éghajlatváltozásért is tesznek azáltal, hogy az autókról átcsábítják a tömegközlekedésre az embereket – írja a Financial Times.
Végül körülbelül harmincmillióan, azaz a lakosság több mint egyharmada vette igénybe a kedvezményes lehetőséget,
és Scholz úgy hivatkozott rá, mint az egyik legjobb ötletükre. Korábban Németország híres volt a jegyautomaták és a jegyárstruktúrák ördögi bonyolultságáról, amelyek nagyon eltértek régiónként, de a kilenceurós jegy ennek is véget vetett. Mivel könnyű volt megvásárolni és fillérekbe került, nagyon sokan éltek az ajánlattal.
Sikere azonban kényes helyzetbe hozta Scholz kormányát. A Berlinnek 2,5 milliárd euróba kerülő program eredetileg csak június 1-jétől augusztus végéig tart, csakhogy annyira népszerűnek bizonyult, hogy nehezen tudják majd visszaállítani a normális jegyárakat.
Lindner szigorúan ellenzi, hogy meghosszabbítsák, hiszen 14 milliárd euróba kerülne a rendszer működtetése egy teljes éven keresztül,
amiből már vagy más inflációkezelő csomagot tudnának létrehozni, vagy modernizálni tudnák Németország omladozó vasúti hálózatát.
Pascal Meiser, a baloldali Die Linke párt képviselője szerint a pénzügyminiszter figyelmen kívül hagyja a közvélemény-kutatási adatokat, amelyek szerint hatalmas támogatást élvez a politika. Mások azonban megkérdőjelezték a program sikerességét. Lars Feld, a Freiburgi Egyetem közgazdászprofesszora arra hivatkozott, hogy túlzsúfoltak lettek a vonatok és folyamatosak voltak a késések.
Az első hetekben valóban óriási terhelés alá került Németország közlekedési rendszere. A közösségi médiában található képeken zsúfolt peronok, zsúfolásig megtelt vonatok voltak láthatók, elvétve egy-egy állóhellyel és tele kimerült utasokkal.
Feld szerint vitathatatlan, hogy egyre többen használják a tömegközlekedést, ám a környezetvédelmi célokat nem sikerült elérni. Az adatok szerint leginkább a szabadidős utazások pörögtek fel, ám nagyon csekély mértékben csökkent a mindennapi autóhasználat, például a napi ingázás.
Egy müncheni tanulmány kimutatta, hogy
a városban élők mindössze három százaléka használta kevesebbet a gépjárművét a bérlet bevezetése után,
míg több mint egyharmaduk nyilatkozott úgy, hogy növelte a tömegközlekedés használatát. A kutatók megjegyezték, hogy a válaszadók 22 százaléka életében először utazott vonattal és busszal, és a jövőben is igénybe akarja venni a szolgáltatást.
A Hans Böckler Alapítvány Makrogazdaság-politikai Intézetének közgazdászai azonban rávilágítottak: a program hozzájárult ahhoz, hogy mérsékeljék az inflációt, amely a Bundesbank előrejelzése szerint őszre elérheti a tíz százalékot.
Számításaink szerint a kilenceurós program 0,7 százalékponttal csökkentette az inflációs rátát
– mondta Sebastian Dullien kutatási igazgató.
Megkönnyebbülést hozott a nehéz helyzetben lévő háztartásoknak is. Egy négytagú hamburgi család, ahol a szülők metróval járnak dolgozni, a gyerekek pedig busszal mennek iskolába, nagyon sok pénzt tudna megtakarítani, így érdemes lenne meghosszabbítani jövő nyárig vagy legalább addig, amíg elkezdenek csökkenni az energiaárak.
Mások is egyetértenek ezzel, és el is kezdtek gondolkozni a folytatáson. A Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége azt javasolta, hogy cseréljék ki egy havi 69 eurós jeggyel, amely szintén érvényes lenne az egész országra. A Zöldek kétfajta jegyet is bevezetnének, egy 29 eurósat a regionális és egy 49 eurós változatot a Németországon átívelő utazásokhoz.
A politikusok kreatív megoldásokkal is előálltak a bővítés finanszírozására.
Lars Klingbeil, a Scholz-féle szociáldemokraták vezetője a ZDF TV-nek elmondta:
extraprofitadót kellene kivetni, amelyből finanszírozni tudnák a kilenceurós jegy utódját,
azonban Lindner határozottan elutasította az ötletet.
A folytatás iránti igényeket részben az a félelem is táplálja, hogy a kedvezményes jegyek megszűnésével ismét felpöröghet az infláció.
Egyes közlekedési társaságok már be is jelentették, hogy még az év vége előtt emelniük kell az árakat, ami teljesen megsemmisítené azt, amit sikerült elérni a kilenceurós jegyekkel.
Az eredeti cikk IDE kattintva érhető el.
Borítókép: Illusztráció (Forrás: Flickr)
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhez
Irán tagadja a tűzszünet megsértését
Helyi idő szerint reggel 7 után „eddig nem lőttek ki rakétákat az ellenségre” – állítja egy iráni tisztviselő.

A Naegleria nemzetséghez tartozó amőbát találtak a párkányi fürdőben, ahol a 11 éves kisfiú járt, mielőtt meghalt
Ezek különböző fertőzéseket okoznak, de nem gyilkolnak.

Szijjártó Péter: Donald Trump újabb békeerőfeszítése hozott sikert
A külügyminiszter új bejegyzést osztott meg közösségi oldalán.

Mark Rutte: Nem kell aggódni az Egyesült Államok NATO-elkötelezettsége miatt
Az európai tagországoknak nem kell aggódniuk az Egyesült Államok NATO melletti elkötelezettsége miatt – jelentette ki a NATO-főtitkár Hágában kedden.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en

Szentkirályi: Semmi keresnivalója a szivárványos zászlónak a Városházán!

Olyan helyet támadott Izrael, amire senki sem számított

Eldőlt Dzsudzsák sorsa, kiderült, marad-e Debrecenben

Irán rakétával támadt a tűzszünet alatt

Katalin hercegné visszavonul, L.L. Junior ismét sokkolta az embereket, Törőcsik Franciska pedig óriási bejelentést tett – Ezek voltak a hét legnagyobb sztárhírei

Pillanatokon belül lángokba borulhat a fél világ: Irán egyenesen Putyinhoz ment segítségért

Kerkez csalódottan távozott Liverpoolból – érdekes cikket közölt az egyik liverpooli portál

A férfiak imádni fogják a Lidl kincsét, autóban és a háztartásban is hasznos

Az FTC helyett más magyar csapatokkal szúrhat ki az európai szövetség

Csoda történt két idős nővel a szibériai erdőben

Három botrányosan elvett 11-es, európai sztárcsapat búcsúzik a klubvilágbajnokságtól

Baloldalról is lesújtó kritikát kap Magyar Péter embere
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhez
Irán tagadja a tűzszünet megsértését
Helyi idő szerint reggel 7 után „eddig nem lőttek ki rakétákat az ellenségre” – állítja egy iráni tisztviselő.

A Naegleria nemzetséghez tartozó amőbát találtak a párkányi fürdőben, ahol a 11 éves kisfiú járt, mielőtt meghalt
Ezek különböző fertőzéseket okoznak, de nem gyilkolnak.

Szijjártó Péter: Donald Trump újabb békeerőfeszítése hozott sikert
A külügyminiszter új bejegyzést osztott meg közösségi oldalán.

Mark Rutte: Nem kell aggódni az Egyesült Államok NATO-elkötelezettsége miatt
Az európai tagországoknak nem kell aggódniuk az Egyesült Államok NATO melletti elkötelezettsége miatt – jelentette ki a NATO-főtitkár Hágában kedden.