Nancy Pelosi amerikai demokrata házelnök közelmúltbeli tajvani vizitje, illetve a minap a de facto önálló államként működő szigetországba látogató újabb amerikai delegáció apropóján pattanásig feszült a helyzet a Tajvani-szoros szemközti partjain. Újabb olaj lehet a tűzre, hogy az amerikai kongresszus egy olyan új javaslatot készül megvitatni szeptemberben, amelynek elfogadása esetén Washington a „fontos NATO-n kívüli szövetséges” szintjére emelné Tajpejt, megnövelve ezzel a szigetországgal folytatott katonai üzletek kereteit, ami csak még tovább növelheti Peking ingerültségét. A Peking és Tajpej, illetve Washington között záporozó nyilatkozatháborúk és a kínai hadgyakorlatok nyomán a nemzetközi – és a magyar – sajtóban is egyre több elemzés születik arról, hogy az – egyelőre – retorikai szinten zajló kardcsörtetés vajon fegyveres konfliktussá eszkalálódhat-e, egyes vélemények szerint ugyanis az Egyesült Államok és az Európai Unió figyelmét egyaránt lekötő orosz–ukrán háború kiváló alkalmat teremt a Kínai Népköztársaságnak, hogy megvalósítsa a régóta tervezett „újraegyesítést” a Tajvan szigetén 1949 óta berendezkedett Kínai Köztársasággal.
Soktényezős hadijáték
Noha a jövőt megjósolni nem lehet, az egy adott fegyveres konfliktus lehetséges kimeneteleire vonatkozó esélylatolgatásoknak igenis van értelme a katonai döntéshozatal folyamatában.
Ennek egyik legjobb módszere pedig a háborús kimeneteleket szimuláló hadijáték (wargame), amelyet a biztonság- és védelempolitikában a cselekvési vázlatok alkalmazhatóságának értékeléséhez és a feladat-végrehajtás szinkronizálásához használnak összehasonlító-modellező módszerként.
Bár a terepasztalos szimuláció egyidős a szervezett katonai erő létrejöttével, a modernizáció ezt a területet sem kerülte el, a hadijátékok módszerei így tehát ma már nem csak hadműveleti, hadászati, de stratégiai, azaz állami és katonai szövetségi szinten hozott döntések modellezésére is alkalmasak.
– A különböző elvontabb nagystratégiai, hadászati és harcászati szintű szimulációk alapján általában az a tanulság, hogy Kínának korántsem lenne egyszerű feladat Tajvan lerohanása
– mondta el lapunk megkeresésére Bartók András Távol-Kelet Kutató. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem oktatója – aki egyes kurzusokon a RAND kutatóintézet Hedgemony hadijátékát használja a hallgatókkal – hangsúlyozta: számos olyan hadijáték-szimuláció került nyilvánosságra az elmúlt években, amelyben az Egyesült Államoknak sikerül legyőznie Kínát, de van olyan is, ahol épp fordítva alakult a küzdelem. „A kínai haderő állapotát tekintve például van számos olyan előfeltétel, amit a hadijátékok során csak spekulációra lehet alapozni. Például, hogy mennyire működnek ténylegesen hatékonyan a legkorszerűbb fegyverrendszerek. Az amerikai és nyugati hadászati szimulációkban így általában a „legrosszabbra” igyekeznek felkészülni, ezért a modellekben a kínai katonai képességek becslésénél „elhisszük”, amit a kínai haderő saját képességeiről állít” – magyarázta a kutató.