Dízelhiány: Magyarország megmenekült, de Európa nem

A kormány alkut kötött Brüsszellel az orosz üzemanyagról a Világgazdaság információi szerint. Ez alapján Magyarország mentességet kapott az Európai Bizottságtól a februárban élesedő újabb Oroszországgal szembeni szankció alól, ami azt jelenti, hogy a Mol hozhat be a hazai piacra orosz kőolajból készült üzemanyagot. A magyar olajcég is megszólalt az ügyben.

Magyar Nemzet
Forrás: VG2023. 01. 20. 14:00
benzin, üzemanyag
Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország mentességet kapott az Európai Bizottságtól a februárban élesedő újabb orosz szankció alól – írja saját információ alapján a Világgazdaság. Ez azt jelenti, hogy a Mol behozhat a hazai piacra orosz kőolajból készült üzemanyagot. Ennek a jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni. 

A lap hiteles forrásokból megszerzett információi szerint a kormány sikerrel lobbizott Brüsszelben, és mentességet kapott a heteken belül élesedő újabb Oroszországgal szembeni szankciók alól. A hatálybalépés előtt álló uniós szabály ugyanis kimondja, hogy február 5-től tilos Európába behozni orosz olajtermékeket és azokkal kereskedni. Kiemelték, hogy mindez óriási kiesést jelent, hiszen az európai dízelfogyasztás egytizedét az orosz olajtermékek adják.

Kritikus állapotok

Emlékeztetnek arra is, hogy a kontinens eleve dízelhiánytól szenved, amelynek elmélyülése a Covid-válság idejére nyúlik vissza, amikor több finomítót felszámoltak, illetve a bővítési projektek abbamaradtak. A kínálat így most napi másfél millió hordóval marad alatta a keresletnek.

Ebből hatvan-hetven százalékot az orosz import pótol.

Azt írják, hogy ezzel szemben a benzin esetében jobb a helyzet, itt napi fél-egymillió hordónyi plusz áll rendelkezésre. Európában azonban a dízel kritikus termék, a finomítók is erre vannak optimalizálva. A kontinensen a járműveknél is a dízelüzem a meghatározó, ellentétben az Egyesült Államokkal vagy Japánnal, ahol a benzin az elsődleges üzemanyag.

Miért tennénk tönkre, ami működik?
Rávilágítanak arra is, hogy az újabb Oroszország elleni uniós embargó masszívan kihatna a magyar üzemanyagpiacra is. A Mol százhalombattai finomítója ugyanis egymaga nem képes ellátni az országot megfelelő mennyiségű dízellel, ezért az olajcég a szlovák leánya, a Slovnaft pozsonyi finomítójából egészítette ki az utánpótlását. Ez azonban február 5. után tilalom alá esik, mivel a hatályos uniós rendelkezés értelmében a szlovák piacról behozott orosz kőolajalapú dízel nem engedélyezett kereskedelemnek minősül, ezért ellehetetlenül.

A pozsonyi finomító kapacitása 124 ezer hordó naponta, vagyis 6,1 millió tonna évente. Az üzem 1957-ben kezdte meg működését, nagy fokú kiépítettségének köszönhetően Európa egyik legkomplexebb finomítójának számít. A Slovnaft bár vásárolhat orosz nyersanyagot, azt csak a belső piacán adhatja el. Mindez azért is különös előírás, mert az EU egyik alapelve a termékek szabad áramlása. Az Európai Bizottság arra hivatkozik, hogy az orosz olajhoz való hozzáférés komoly versenyelőnyt jelent a kedvezményezetteknek, ami vitathatatlan. De ezt lehetett volna úgy is kompenzálni, hogy célzott adót vetnek ki rá.

Sok lúd disznót győz
Hiába, mivel Brüsszelben döntöttek a kikötésről, a Slovnaft kapacitásait első körben vissza kell vágni százról először hetven százalékra. Még úgy is, hogy az Európai Bizottság engedélyezte a Slovnaftnak, hogy a cseh dízelpiac harminc százalékát ellássa termékkel 2023 decemberéig. Csakhogy a Slovnaft pozsonyi finomítójának letekerése nemcsak Magyarországon okozna zavart az ellátásban, hanem Ausztriában és a dél-lengyelországi piacon is. Az üzem ugyanis ide is exportál. Szakértők a Világgazdaságnak arról beszéltek, hogy ezek az országok az elmúlt hetekben komoly lobbitevékenységet folytattak annak érdekében, hogy felpuhítsák a tiltást, és a pozsonyi egység tekintetében mentességet harcoljanak ki. A szlovák finomítóra szüksége van a régiónak, és mindenki abban érdekelt, hogy ne csökkentsék a kapacitásait.

A magyarok révbe érhettek
Írnak arról is, hogy ez sikerült-e, az egyelőre bizonytalan. Ugyanakkor lapunkat magas rangú források arról tájékoztatták, hogy Magyarország a cseh modellhez hasonlóan biztosan engedményt kapott.

Vagyis a Slovnaft harmincszázalékos arányig biztosíthat dízelellátást a magyar piac számára is. Ennek a jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni.

Bár a Világgazdaság hivatalos forrásból egyelőre nem tudta megerősíteni a hírt, de amennyiben az valóban helytálló, óriási terhet vesz le a magyar fogyasztók válláról. 

Enélkül ugyanis könnyen elképzelhető a literenkénti 800 forintos üzemanyagár, ráadásul komoly hiányjelenségekkel is számolni kellene. 

Alternatív útvonalakon papíron lehetne pótolni a pozsonyi forrást (a trieszti kikötőből vagy német finomítókból), de ezek mind jelentősen drágább megoldások. Éppen ezért több szakértő eleve önsorsrontó lépésként értékelte az orosz olajtermékek kereskedelmének a stopját, ám nem lehet kizárni, hogy Brüsszel kitart emellett.

Egy ilyen helyzet az eleve nagyon magas, 40-50 dolláros dízelárrést a közép-európai térségben 70-80-ra emelné. Ez drámai, különösen azzal összevetésben, hogy a szint jellemzően 15-20 dollárnál szokott lenni.

Fájdalmas orosz szakítás, de úgy tűnik, lesz másik
Az irreális magas árrés megmaradhat, viszont már látszik a fény az alagút végén. Az év második felében több fontos finomítót is átadnak: ilyen a szaúd-arábiai Dzizan finomító négyszázezer hordó kapacitású bővítése, a Dangote 650 ezer hordó kapacitású nigériai olajfinomítója vagy az új 615 ezer hordó kapacitású al-Zour finomító Kuvaitban. Igaz, ezek felfutása jó fél év, viszont 2024-től már felzárkózhat a dízelkínálat az európai kereslethez, így az árrések is visszaeshetnek. A jelenlegi helyzetet az is segítheti, hogy a kínai állam több finomítójának magasabb exportkvótát engedélyezett, ez a mennyiség pedig Európát veszi célba. Amerikai készletek is megmozdulnak az 50 dollár körüli árrésért.

Ugyanakkor az orosz kiesés egyértelműen szűkíti a kínálatot és nem optimális egyensúlyi helyzetet teremt: Európának távolabbról adják és távolabbról is jut hozzá a nyersanyaghoz, illetve az olajtermékekhez.

Megjegyzik, hogy mindez nem tűnik éppen átgondoltnak. Mégis, az orosz forrás kiesésére volt ideje felkészülni a kontinensnek, a készletek megerősödtek. Ezért az elemzők az új szabály február 5-i élesítésétől további jelentős fordulatot nem várnak.

 

Reagált a Mol a Világgazdaság cikkére

– Normális körülmények között az ország ellátását a százhalombattai finomító és az import együtt tudja biztosítani. Az elmúlt év utolsó heteiben tapasztalt ellátási nehézségek számos nem várt helyzetre vezethetőek vissza, így a százhalombattai finomítóban zajló és elhúzódó karbantartások, az üzemanyag-árkorlátozás következtében jelentősen megemelkedett kereslet, illetve az, hogy a hatósági ár miatt elmaradt az ilyenkor szokásos import – ezt az olajtársaság közölte a Világgazdasággal a cikk megjelenését követően. Azt is hozzátették, hogy ehhez az is kellett, hogy a Mol ne exportáljon a szokásos piacaira.

A cég annak kapcsán kért javítást, hogy a lap azt írta, a Mol-leány Slovnaft pozsonyi finomítójának kapacitásaira szükség van a magyar dízelpiac ellátásához, mert a százhalombattai Dunai Finomító (Dufi) önmagában kevés ehhez. A társaság közölte: február 5-e után a Mol fennakadások nélkül tudja biztosítani a hazai üzemanyag-ellátást, hiszen zavartalanul tudja feldolgozni a Barátság vezetéken érkező orosz kőolajat és az ársapka kivezetésével az import is újraindulhat. A Mol hozzátette, a szlovák finomító kapacitásaira nem a magyar, hanem a cseh és osztrák fogyasztóknak van szükségük. 

A régió ellátásbiztonsága szempontjából kiemelten fontos, hogy a pozsonyi finomító képes legyen az osztrák, cseh és lengyel piacokra is terméket szállítani.

Erre azt követően nyílt lehetőség, hogy a magyar kormány – több más kormánnyal együtt – sikeresen lobbizott annak érdekében, hogy az orosz kőolajat feldolgozó vállalatok – az orosz kőolaj részarányának függvényében – tudják folytatni a termék exportját. A kabinet a héten már rendeletben szabályozta ennek módját, így a magyar finomító képes folytatni az exportot a határon túlra. A napokban várhatóan a szlovák kormány is létrehozza az ehhez szükséges jogszabályt, ezután a pozsonyi finomító is folytatni tudja exporttevékenységét.  

Azt is kiemelték, hogy a Slovnaft pozsonyi finomítója a kihirdetett szankciók következményeként megemeli a tengeri kőolaj beszerzésének és feldolgozásának arányát, amennyire azt a technológiai és logisztikai korlátok engedik. 

Így továbbra is ellátja majd exportpiacait és fontos szerepet játszik a régiós ellátásbiztonság megőrzésében. 

Azt ugyanakkor megerősítették, hogy a pozsonyi finomító számára a nem orosz eredetű kőolaj és finomítói alapanyagok bedolgozásának arányában engedélyezett az üzemanyagok exportálása. 

Ahogy a Világgazdaság megírta: a jelenlegi finomítói technológia és logisztikai korlátok körülbelül harmincszázalékos nem orosz arányt tudnak biztosítani. Ebből következik, hogy a Slovnaft 2023-ban ennek megfelelő arányban tervezhet üzemanyagot exportálni. 

 

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Teknős Miklós)
 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.