Magyarország mentességet kapott az Európai Bizottságtól a februárban élesedő újabb orosz szankció alól – írja saját információ alapján a Világgazdaság. Ez azt jelenti, hogy a Mol behozhat a hazai piacra orosz kőolajból készült üzemanyagot. Ennek a jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni.
A lap hiteles forrásokból megszerzett információi szerint a kormány sikerrel lobbizott Brüsszelben, és mentességet kapott a heteken belül élesedő újabb Oroszországgal szembeni szankciók alól. A hatálybalépés előtt álló uniós szabály ugyanis kimondja, hogy február 5-től tilos Európába behozni orosz olajtermékeket és azokkal kereskedni. Kiemelték, hogy mindez óriási kiesést jelent, hiszen az európai dízelfogyasztás egytizedét az orosz olajtermékek adják.
Kritikus állapotok
Emlékeztetnek arra is, hogy a kontinens eleve dízelhiánytól szenved, amelynek elmélyülése a Covid-válság idejére nyúlik vissza, amikor több finomítót felszámoltak, illetve a bővítési projektek abbamaradtak. A kínálat így most napi másfél millió hordóval marad alatta a keresletnek.
Ebből hatvan-hetven százalékot az orosz import pótol.
Azt írják, hogy ezzel szemben a benzin esetében jobb a helyzet, itt napi fél-egymillió hordónyi plusz áll rendelkezésre. Európában azonban a dízel kritikus termék, a finomítók is erre vannak optimalizálva. A kontinensen a járműveknél is a dízelüzem a meghatározó, ellentétben az Egyesült Államokkal vagy Japánnal, ahol a benzin az elsődleges üzemanyag.
Miért tennénk tönkre, ami működik?
Rávilágítanak arra is, hogy az újabb Oroszország elleni uniós embargó masszívan kihatna a magyar üzemanyagpiacra is. A Mol százhalombattai finomítója ugyanis egymaga nem képes ellátni az országot megfelelő mennyiségű dízellel, ezért az olajcég a szlovák leánya, a Slovnaft pozsonyi finomítójából egészítette ki az utánpótlását. Ez azonban február 5. után tilalom alá esik, mivel a hatályos uniós rendelkezés értelmében a szlovák piacról behozott orosz kőolajalapú dízel nem engedélyezett kereskedelemnek minősül, ezért ellehetetlenül.