– Kifejezetten meglepő, hogy az amerikaiak 52 százaléka véli úgy, hogy az országos hírszolgáltatók nem az olvasóik, nézőik, hallgatóik érdekében dolgoznak – fogalmazott Sarah Fioroni, a Gallup amerikai elemző és tanácsadó cég munkatársa a minap publikált felmérésük kapcsán. Hozzátette:
az eredmények mélységes bizalmatlanságot és ellenszenvet mutatnak az újságírók felé.
A Gallup – a Knight Foundation nonprofit amerikai alapítvánnyal közösen – 2017 óta követi nyomon a médiába vetett bizalom alakulását. Mindez egyre negatívabbnak mutatkozik a tengerentúlon, ugyanis amíg öt éve a megkérdezettek 43 százaléka nyilatkozott kedvezőtlenül róla, addig ez mostanra 53 százalékra nőtt.

A mostani kutatás arra is rávilágít, hogy az amerikaiak fele – 25 százalékuk ellenében – véli úgy, hogy a hírszolgáltatók félrevezetik és félreinformálják a nyilvánosságot. A kutatás szerint az amerikaiak számottevően jobban bíznak a helyi, kisebb médiában és hírszolgáltatókban, mint az országos társaikban.
A felmérés mindemellett rávilágít a pártok menti törésvonalra is. A demokraták ugyanis lényegesen jobban bíznak a hírszolgáltatókban, mint a republikánusok. Sőt, az adatok szerint a független szavazók bizalmatlansága is nőtt az elmúlt években.
Hozzáteszik: ez már túlmutat az egészséges szkepticizmuson, és inkább egyfajta bizalmi válságot jelez.
A Gallup ennek kapcsán pedig azt a kérdést is felteszi, „hogyha a számos sajtóorgánum már évek óta magas újságírói normákat alkalmaz, akkor összességében miért csökken mégis a beléjük vetett bizalom?” A kutatás válasza alapján a bizalmatlanság az érzelmi kötődésre vezethető vissza. Mint kifejtik:
az amerikaiak minél inkább bíznak érzelmileg a hírekben – kötődnek egy-egy hírszolgáltatóhoz –, annál inkább vélik úgy, hogy az adott sajtótermék a közösség érdekét szolgálja, annál inkább tudnak navigálni az információk komplexitásban és annál jobban hajlandók előfizetőkké is válni.
Amíg a felmérésben résztvevők „érzelmi bizalma” (emotional trust) az országos hírszolgáltatók felé 54 százalék volt, addig a helyi sajtótermékek felé 75 százalék. A legnagyobb bizalommal a nyomtatott sajtótermékek iránt voltak, míg a legkisebbel a rádióban hallott és az online olvasott hírekkel szemben.